oppbevaring av gjær

Hva er den beste måten å oppbevare gjær etter at den er vasket? Jeg heller vanligvis i ca 3 liter vann rett i gjæringskaret og rister godt. venter i 10 min å heller den over i en stor kjele som er desinfisert. Venter 20-30 min og heller over topplaget på 3 store Jalapenoglass som er vasket og sterilisert før jeg setter det i kjøleskapet. bunnslammet går i vasken.

Dette har fungert veldig fint frem til nå. Men jeg så nå at det var mugg inne i glassene, så jeg helte ut alt sammen. Vanligvis har jeg brukt gjæren innen 1-2 uker, men nå har det vært hektisk de siste 2 mnd så jeg har ikke fått brygget.

Glassene jeg har brukt er ikke helt tette, og jeg lurer på om det er det som kan være feilen. Samtidig så har jeg for meg at glassene ikke bør være helt tette på grunn av trykk. Har jo noen Norgesglass som jeg ikke har turt å bruke på grunn av at de blir helt luft tette. Hva er det som er det beste egentlig?
 
Om gjæren får oksygen så vil den starte å bruke opp matreservene den lagrer opp etter utgjæring, og om bakterier og mugg får oksygen kan de også formere seg. Lufttett er veien å gå. Skal litt til at trykket tar glassene, men muligheten er tilstede. Inaktiv gjær på kjøletemperatur 1-4 gr er nok trygt, kan heller løsne på lokket når den tempereres til pitching. Og renslighet er en dyd når man behandler gjær.
 
Jalapenoglassene er ikke tette rundt kanten. (Er det som jeg trur er problemet). Satser på Norgesglass neste gang. Satser på at de tåler trykket.
 
Hva er den beste måten å oppbevare gjær etter at den er vasket? Jeg heller vanligvis i ca 3 liter vann rett i gjæringskaret og rister godt. venter i 10 min å heller den over i en stor kjele som er desinfisert. Venter 20-30 min og heller over topplaget på 3 store Jalapenoglass som er vasket og sterilisert før jeg setter det i kjøleskapet. bunnslammet går i vasken.

Dette har fungert veldig fint frem til nå. Men jeg så nå at det var mugg inne i glassene, så jeg helte ut alt sammen. Vanligvis har jeg brukt gjæren innen 1-2 uker, men nå har det vært hektisk de siste 2 mnd så jeg har ikke fått brygget.

Glassene jeg har brukt er ikke helt tette, og jeg lurer på om det er det som kan være feilen. Samtidig så har jeg for meg at glassene ikke bør være helt tette på grunn av trykk. Har jo noen Norgesglass som jeg ikke har turt å bruke på grunn av at de blir helt luft tette. Hva er det som er det beste egentlig?

Hva er et Jalapenosglass?
http://www.haugen-gruppen.no/produkter/9320/19720/19660/19535/jalapenos-skivet_-glass.aspx
 
Det er et slikt som du linket til. Jeg har kjøpt i Sverige, så de er en del større. Har hatt i varmt vann og ristet de, og da har det lekt vann. Så de er absolutt ikke tette. Prøver med Norgesglass til helgen og ser hvordan det går. Blir for dumt å kjøpe gjær hver gang. Blir fort dyrt.
 
Min favoritt er honningglass. Helt tette om jeg skrur til, og passe størrelse. De tar 3 dl om de fylles helt opp. Når starteren har fått stå passende lenge nok, får det som blir igjen etter at jeg har dekantert, godt med plass oppi dette. (Tar vare på nok "starterøl" til å toppe opp. Det er bedre enn kokt vann, siden det er alkohol i det.)
 
Nå begynner jeg å lure på hva jeg gjør feil. Satt ned et kar i kjelleren til Cold crash i går. Skulle sjekke FG og luktet på ølet. Fikk en forferdelig sting i nesa. Akkurat som om man lukter på ren salmiakk. Tipper jeg har klart å få en infeksjon igjen. Prøvde å tappe og sette på karbonering, men jeg er vel 100% sikker på at ølet er ødelagt. Får sjekke til onsdag.
 
Jeg har hatt karet til gjæring i 2 uker. bærte det ned i kjelleren, åpnet lokket og luktet oppi karet. Ligger det da Co2 i karet? luktet greit når jeg var på avstand, men når jeg luktet lenger ned i karet så smalt det godt i nesa kan du si.
 
Jeg har hatt karet til gjæring i 2 uker. bærte det ned i kjelleren, åpnet lokket og luktet oppi karet. Ligger det da Co2 i karet? luktet greit når jeg var på avstand, men når jeg luktet lenger ned i karet så smalt det godt i nesa kan du si.

Haha. Ja. Det ligger som regel tjukk grøt med co2 over vørteren. Hvis du åpnet opp, stakk nesa rett nedi og luktet, så vil jeg tro det stakk. En slags sinnsykt sterk kilende sensasjon. Ikke en lukt-lukt i seg selv.. Det KAN jo selvsagt være noe annet. Men et slikt co2-sting er ikke unormalt. Tapp ut en prøve og smak.
 
Jeg har en storebror som lurte meg til å lukte på en salmiakk flaske når jeg var liten og jeg kjente igjen følelsen. Sjekker til onsdag jeg da. Angrer litt på at jeg tappet rett på fat uten å bruke gelatin. Bare å krysse fingrene på at det smaker greit, og ikke blir veldig uklart.
 
Jeg har en storebror som lurte meg til å lukte på en salmiakk flaske når jeg var liten og jeg kjente igjen følelsen. Sjekker til onsdag jeg da. Angrer litt på at jeg tappet rett på fat uten å bruke gelatin. Bare å krysse fingrene på at det smaker greit, og ikke blir veldig uklart.

Hvis du tenker på følelsen/sjokket, så har du nok sniffet co2. Det føles ut som det samme, bare at co2 ikke lukter, slik som iallefall salmiakk gjør, men du får så og si det samme stinget.
 
Tilbake
Topp