Oppbevaring på fat

Hei alle sammen
Jeg er nybegynner både innen brygging og her på forumet. Jeg har prøvd å finne ut av dette i gamle tråder uten hell.

Jeg har brygget fra sett noen ganger, men ble fort lei av flaskevask. Fat! tenkte jeg Fat må være løsningen på alle mine problemer

Hvis jeg vil ettergjære på fat:
  - hvilken type fat er å anbefale for en nybegynner?
  - hvor lenge kan øllen stå på fatet (feks en ale ved litt under romtemp)?
  - noen tips og trix?

På forhånd takk
Frank
 
Hei!
Da er det Cornelius-fat som gjelder. Stort sett er det bare dem som er i bruk hos hjemmebryggere etter hva jeg har forstått. Men det blir fort kostbart har jeg erfart, siden petit selger kun nye fat og de koster 800 kroner stykket. Så må du ha litt tappeutstyr og slikt og da er du fort oppe i 2-3 tusen. Sjekk ut www.petit-agentur.no eller eventuelt www.humle.se
Jeg har tidligere ivret for å gå sammen en liten gjeng og bestille brukte fat, f.eks. fra USA eller eventuelt fra www.brouwland.com, men har ikke fått den helt store responsen. Men det hadde vært kult å fått med noen og bestilt en pall.

Hilsen Ola Bøen
Drammen
 
frankemann skrev:
Hvis jeg vil ettergjære på fat:
   - hvilken type fat er å anbefale for en nybegynner?
   - hvor lenge kan øllen stå på fatet (feks en ale ved litt under romtemp)?
   - noen tips og trix?

Du vil finne mye på nettet. Sjekk f.eks denne: http://www.ebrew.com/primarynews/intro_keg_system.htm
 
Bare vær oppmerksom på en ting! Et corneliusfat er ikke alltid et corneliusfat. Det finnes flere typer fat på bruktmarkedet som alle går under betegnelsen corneliusfat, men som har litt forskjellige hurtigkoplinger. Selv om du holder deg til typen "ball lock" vil det også her være små forskjeller.
Sørg i alle fall for at du får en og samme type dersom du bestiller flere fat.

RuneGE
 
Jeg vil anbefale "ball lock" da dette er den mest vanlige typen. Jeg har selv fat av denne typen. Det er også slike Petit Agentur fører.
 
'Ball lock' er systemet som er i bruk hos PepsiCo, mens 'pin lock' er Coca Cola sitt, bare for at de ikke var lette å bytte bland hverandre, tror jeg. Hos Den Gyldne Draabe og hjemme bruker jeg også ball lock, men det finnes hjemmebryggerkolonier i andre land som satser på 'pin lock'. Ihvertfall greit å ha alle fat med ett og samme system.

Har selv ikke ettergjæret på fat men har fått tak i 'spundventil' (over pressure valve) slik at man kan ettergjære på corneliusfat på et forinnstilt maksimaltrykk. Skal snart prøve det ut. Ellers er jeg veldig fornøyd med tappetårn montert på et kjøleskap, det går som det suser! Veldig bra til fest og besøk, samt en 'bajer' i ny og ne. Kan bare anbefale det!
 
Tilbake
Topp