Oppdatert versjon av Bratberg v2 f.o.m. 15/6-2015 [Lanseringstilbud]

Så spørs det hva maks avvik i mesken er, kan jo også være avvik fra det som termostaten måler og reell mesketemperatur. Kjenner jeg er litt i kveruleringsmodus nå, men dette har jeg jobbet mye med i mitt eget bryggeri og det er ikke gitt at temperatur en plass i mesken er lik en annen, ihvertfall hvis du stegmesker.
 
Jeg har hatt en Bratberg med en del utstyr i handlekurven klar til bestilling en stund med frakt på rundt 300,- med denne pakken kommer frakten på over 800,- Syns det var litt merkelig....Kunne tenkt meg å prøve den nye utgaven egentlig.
 
Kommentar fra Brygging.no vedr. temp:
Temperaturen er innenfor 1 grad nøyaktighet, men termostaten har et utslagspunkt og et innslagspunkt, dette er +- 2 grader. Sist var det +-5 grader

Og siden jeg også kommenterte fraktprisen for "settet", @Kivbyd :
Frakt prisen er høyere fordi det er to kolli og det andre kolliet veier 15 kg
(Du så det var to ølsett med, ikke sant?)
 
Ok, ja det kan jo være at det jeg hadde i handlekurven kunne sendes som ett kolli. Det var en stor gryte, bratberg og noe annet greier som fikk en frakt på ca 300,-
 
Det jeg vil frem til er at tilbudet lenket til over inneholder mye tungt:
PAKKETILBUDET INNEHOLDER:
Bratberg Kompaktbrygger Gen2 (Oppgradert modell)
- Gjæringskar 30L med gjæringslås
- 2 Ingredienssett (Kølsch og Tysk Pils) Ps" Kan ikkje gjøres om!
- Hurtigkjøler i rustfritt stål 6m
- Elektrisk Sirkulasjonspumpe med slanger (Magnetpumpe) Tåler 100 grader
- Hydrometer
- Øse 1,5 L
- Meskesleiv i plast
- PBW 450g
- Saniclean 946 ml
 
Ganske godt tilbud, vil jeg mene. Litt vel omfattende, og dytter frakten opp på over 700 for min del.
http://www.brygging.no/produkter/bryggeutstyr/bratberg-kompaktbrygger-ny-modell

Noen tanker om forbedringene som er gjort?
Når det gjelder Bratbergen og oppgradert termostat, så synes jeg det høres ut som en bra oppdatering. Den forrige med avvik opptil - + 5grader fra setpunkt er litt mye. Men pluss minus 1 grad er godt nok. Om man samtidig kjører kontinuerlig sirkulasjon med pumpe, så blir temperaturen ganske stabil i hele mesken. Min oppfatning etter det jeg har lest, er dette godt innenfor behovet for kontroll i et hjemmebryggeri.

Det som veier klart mest her, er de to ferdig posene med malt. De tsr mye volum og veien 10-12 kg vil jeg tro.

Kan jo be om å få kjøpt uten de og kanskje få justert ned prisen et par hundre?
 
Det var vist ikke veldig mye velvilje fra den kanten. En selgers privilegium, så greit nok. Han har jo også monopol på Bratberg :).

Har sett nøyere på pakketilbudet, og ser at tillegget har en verdi på i underkant av 2 000 kroner. For dette må man betale 1000 kr utover bare brygger og kjøler, samt ett frakttillegg på over 400 ekstra. I blanke kroner sparer man ca 600, og da sitter man med diverse utstyr og brygg man sannsynligvis ikke ville valgt ellers.

Jeg går nok for løst.

Spørsmålet er: Er sirkpumpa noe å satse på?
 
Spørsmålet er: Er sirkpumpa noe å satse på?
mjanei, eller det kommer an på..
Den tåler ikke mange kornskall før den går tett. Fire skruer av kinakvalitet må åpnes for å renske ut. Og renske ut må man.
Man må passe på at ikke noe forviller seg ut av meskerøret eller humleposen.
Ellers ser pumpa robust ut. Jeg synest det er et pluss at den ikke bråker.
Dette forutsetter at det er samme pumpa som på v2.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
mjanei, eller det kommer an på..
Den tåler ikke mange kornskall før den går tett. Fire skruer av kinakvalitet må åpnes for å renske ut. Og renske ut må man.
Man må passe på at ikke noe forviller seg ut av meskerøret eller humleposen.
Ellers ser pumpa robust ut. Jeg synest det er et pluss at den ikke bråker.
Dette forutsetter at det er samme pumpa som på v2.
Pass på at enden av slangen som går ned i maltrøret løftes opp over overflata på maltsenga hvis man stopper pumpa under sirkulering. Det er slik at nivået på vørteren i maltrøret er høyere enn overflata utenfor maltrøret under sirkulasjon. Hvis pumpa stoppes under sirkulering og slangeenden er under overflata, så vil det strømme vørter med malt/skall tilbake gjennom slangen og inn i pumpa på grunn av hevertprinsippet når nivåforskjellen utlignes. Har opplevd at pumpa går tett på grunn av dette.
 
OK, så ett amatørspørsmål....
Hva er alternativet til å ha pumpe, eller, hvordan sirkulerer man manuelt? Fordeler/ulemper? (Større fare for forurensning?)
 
Man tager en øse, holder den under krana og åpner krana. Når øsa er full stenger man krana. Innholdet i øsa tømmes så forsiktig over maltsenga. Jeg tømmer med en tynn stråle i sirkelbevegelser og litt sikksakk. Fordel: Litt mer følelse av "hands-on" på ølet, litt mer håndverk.
 
Det var vist ikke veldig mye velvilje fra den kanten. En selgers privilegium, så greit nok. Han har jo også monopol på Bratberg :).

Har sett nøyere på pakketilbudet, og ser at tillegget har en verdi på i underkant av 2 000 kroner. For dette må man betale 1000 kr utover bare brygger og kjøler, samt ett frakttillegg på over 400 ekstra. I blanke kroner sparer man ca 600, og da sitter man med diverse utstyr og brygg man sannsynligvis ikke ville valgt ellers.

Jeg går nok for løst.

Spørsmålet er: Er sirkpumpa noe å satse på?

Jeg slang på et par tusenlapper og bestilte en Grainfather med to valgfrie ølsett heller. Vet ikke om den er verd de ekstra kronene enda, men jeg liker det jeg ser. Den kom på 7950,- inkludert frakt og to ølsett. Ulempen er at den ikke leveres før 3. uka i Juli.
Hadde jeg ikke kommet over den så hadde det nok blitt en bratberg ja.
 
Så på Grainfather, men ser ikke helt hva den har å by på som ikke Bratberg-en har..
 
Fordelene som jeg ser er for eksempel motstrømskjøler og muligheten til å bytte ut STC-200 med en STC-1000 flashet med rette programvaren. Likte også designet generelt og med pumpen montert på siden. Den lager sikkert ikke noe bedre øl og som sagt er det ikke sikkert den er verd 2000,- mer, men slik jeg ser det nå så er det den jeg ville ha :)
Det jeg ikke liker helt med den er plastdekselet over kontrollboksen. Det har visst lett for å knekke har jeg sett på en video.
 
Grainfather har ett overløp på maltrøret som er justerbart i høyden. Man slipper da kanskje å strupe pumpa.
Ellers så har den PID-styring.
Hvor godt dette fungerer vet jeg ikke.
 
Man tager en øse, holder den under krana og åpner krana. Når øsa er full stenger man krana. Innholdet i øsa tømmes så forsiktig over maltsenga. Jeg tømmer med en tynn stråle i sirkelbevegelser og litt sikksakk. Fordel: Litt mer følelse av "hands-on" på ølet, litt mer håndverk.
Staffer seg med dumme spørsmål, ser jeg :)

Tok sjansen på å bestille den nye versjonen av Bratberger u/sirk pumpe, men ble litt i tvil etter å ha hørt om dette med oksidering av varm vørter, som https://forum.norbrygg.no/threads/generelt-om-oksidering.1429/

Hvordan påvirkes dette av å øse manuelt? (Nå er det vel ikke nødvendig å sirkulere mer enn i slutten av meskingen, slik jeg har forstått, men 'lell...)
 
Staffer seg med dumme spørsmål, ser jeg :)

Tok sjansen på å bestille den nye versjonen av Bratberger u/sirk pumpe, men ble litt i tvil etter å ha hørt om dette med oksidering av varm vørter, som https://forum.norbrygg.no/threads/generelt-om-oksidering.1429/

Hvordan påvirkes dette av å øse manuelt? (Nå er det vel ikke nødvendig å sirkulere mer enn i slutten av meskingen, slik jeg har forstått, men 'lell...)
Den pumpa er litt vel spinkel og tetter seg fort. Så sirkulering med øse er et godt alternativ.
Du sirkulerer bare litt i starten til du har fått rett temp i mesken, og ved temperaturøkning ved stegmesking og utmesk.
Jeg har gjort begge deler og vørteren blir like klar med manuell sirkulasjon.
Du sparer egentlig ikke noe arbeid med pumpa, ettersom du hele tiden må passe på så du ikke får oversvømmelse i meskerøret.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp