Oppgradere til Blichmann G2 Boilermaker?

Har noen år nå brygget med Brattberg sitt Villa Bryggeri, disse er på 27 liter hver og passer derfor fint til 5 gallons oppskrifter. Dette er 2 saftkokere med hvert sitt 2000W element.
105-villa27l.jpg

Oppsettet er forsåvidt fint, men det er en føler på begge platene som slår ut i tide og utide. Kjelene er derfor ikke bygget for å skape en rullende kok i 60-90 min – de er nok laget for å varme opp og småkoke supper etc. Veldig typisk så slår den seg av rett før vørteren når kok og da står den gjerne slik en stund. Det skjer også utover i koken og såvidt jeg kan registrere varierer mengden som kokes bort fra gang til gang. Dette medfører også at selve bryggetiden strekkes en del ekstra enn nødvendig.

Har kikket litt på både Grainfather og Speidel, men registrerer at det pr i dag ikke finnes et "perfekt" lukket system, kompromisser må inngås. Jeg har 10 tommeltotter og dårlig med tålmodighet så modding av eksisterende utstyr er ikke min greie.

Vurderer derfor å i stedet kjøpe en Blichmann G2 kjele som nå er satt ned i pris hos Petit og kjøre denne på gass for å bedre oppnå en jevn temp der jeg selv bestemmer når varmen skal økes eller senkes. Litt tungvint; men tenker å bruke den til både mesk og kok. Kan evt oppgradere senere med én G2 til.

Høres det fornuftig ut? Innspill tas i mot med takk!
 
Et tommeltottvennlig alternativt hvis du vil beholde eksisterende utstyr er å bruke en passe kraftig dyppvarmer til koking. Kanskje 1500W? Så bruker du innebygd + dyppvarmeren for å få rask koking og skrur av den innebygde når det begynner å koke.
 
Jeg har akkurat samme kjeler. Den ene er termostaten litt gåen, så den tror det er 110 grader når det er 90, men på den andre funker rullende koking fint. Må dog ha litt litteunderlag som isolasjon rundt kjelen.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Hmm, kan være noe med at termoestatene ikke er helt gode, men mine har vært slik hele veien så vidt jeg kan huske. Når varmen slås på så ruller det fint, men det blir dessverre lengre intervaller med kun svak bevegelse. Har forsøkt å kjøre kok på begge kjelene, man da blir tapet (damp) alt for stort. Kan sikkert beregnes, men det har jeg rett og slett ikke orket å gjøre.

Kjører underlag på den som koker jeg også; hvis ikke blir den aldri ferdig. Mine er identiske med tanke på intervallene når termostatene slås av. Brygget forresten "Miss Saison" (Austmann) i dag og hadde et utbytte på under 65%(!!) Blir rett og slett ikke klok på dette.

Kruud; benytter du Beersmith? Hvis ja, så er jeg veldig interessert i hvilke data du har lagt inn for "bryggeriet"
 
Tilbake
Topp