Oppgradering av maltrør

Etter å montert pumpe, pid, isolasjon og hevet maltrøret -:)

Lurer jeg på om noen har montert "lokk" på maltrøret og pumpet rett inn i maltrøret, slik at man unngår at vørteren med malt renner over? En motsatt spidel, der man kan oppnå enda bedre temp kontroll i mesken og større utbytte.

Lokket ser jeg for meg at må ha hull på 1-2mm som fungere som et slags filter for vørteren som ikke klarer å renne ut i bunnen.
 
Mja, litt skeptisk. Det blir fort en trykk-koker BOOOOOM
Vi har ikke hatt problem med at det renner over. kanskje lurere å bare forhøye maltrøret?
 
Eg har gjort akkurat dette på eit tidlegare bryggeri eg laga meg (altså ikkje ein BB men ein annan tevatnkokar (som vel BB eigentleg er)).

Noko trykk-koker vert det ikkje - det er jo ikkje koking som foregår men rekn med at det kan spruta litt her og der om det ikkje er tett. Når du brukar passeleg malt malt (og ikkje grautmalt) så går det bra. Akkurat å laga hol i lokket veit eg ikkje om er så god ide - då vil vørteren ta lettaste vegen så ha heller tett lokk om du spør meg og så får du heller regulera pumpa.

Speidel sin metode er ikkje dum - å pumpa opp vil vel medføra at maltsenga ikkje blir så kompakt sidan tyngdekrafta også verkar på maltet.
 
Hei Øldal

En slik løsning tenkte jeg på. Får du noen problemer med tett malt i bunnen?
Jeg planlegger å montere temperatur sensoren i lokket får å måle temperatur i malten.
Har du ellers noen erfaringer å dele?
 
Har aldri hatt stuck mash, bruker ris-skall når jeg er oppi max kilo for røret.
PID står i T-stykket etter krana, tror ikke jeg mister noe særlig på det istedet for å sette den i lokket. Bruker også en 3Kw dyppvarmer for å få raskere oppkok som hjelper på bryggetiden.
 
Tilbake
Topp