Oppkobling av Sestos PID.

Hei hei godtfolk. Nå er PID-settet fra ebay ankommet.

409579_10151136260956280_372795485_n.jpg

Slik ser da denne ut. Jeg tenker at rød leder fra PT100 skal på 3 og gul samt sort skal på 4? Skal det være jumper til 5? SSR på 6 og 8 er grei, minus på pluss og pluss på minus. Power 9 skal en av lederne fra en strømkabel på strømnettet, power 10 går den ut igjen og videre til det som skal styres.

Er dette korrekt eller på jordet? Jeg skal uansett få noen elektrisk kyndige til å se over det før det settes igang, men har lyst til å gjøre mest mulig arbeid selv innen da.

Rød mest sannsynlig på 3, gul på 4 og svart på 5. Varierer etter sensor, men prøv og feil....
Du må også sette pt-100 i menyen hvis ikke får du feilmelding.
9 og 10 er strømforsyning inn.
Ssr kobles mellom 6 og 8.
Det som styres kobles ved hjelp av ssr på ene fasen.

Såklart. Her har jeg bare sittet og kikket på PIDen. Det visste jeg egentlig, men tydeligvis en liten brainfart fra min ende. Litt forundret over at den trenger så mye som 100-240v inn. Takk for hjelpen!

NC = Normal Closed
NO = Normal Open
COM = Common

Dette er et rele. Inn på COM og ut på enten NO eller NC om du vil at den skal være "ledene" aktiv eller inaktiv status. Normalt bruker man COM + NO

- Dan Ove

Dan Ove skrev:
NC = Normal Closed
NO = Normal Open
COM = Common

Dette er et rele. Inn på COM og ut på enten NO eller NC om du vil at den skal være "ledene" aktiv eller inaktiv status. Normalt bruker man COM + NO

- Dan Ove

Det kan også nevnes at alarmfunksjonen i PIDen trigger dette releet. Jeg har kjøpt samme dingsen, og gleder meg til å ta den i bruk!  :yes:

Har 2 røde og én hvit leder på PT100 fra Auberins. Vil det være riktig å kople dette 3-hvit, 4-rød, 5-rød ?
51a6536e-2a4d-07a2.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utan at eg er elektronikkingeniør ser det ut til at det er korrekt om ein ser på auberins sine oppskrifter på deira PID-kontrollarar.

Hei

Det er riktig. Alle PT-100 har 2 ledere i en farge og en leder i en annen farge. De to i samme farge er kortsluttet i enden av målepunktet og brukes av elektronikken for å kalibrere vekk for motstand i kabel.

- Dan Ove

Har nå koblet sammen sulamitten. Skal legge ut bilde og få tommel opp fra noen som har kompetanse før jeg kjører den igang.

Prøving og feiling. Alle 9 variasjoner av 3 ledere gav enten 651c eller 3c. Sort på 3 og rød på 4 gav 24.8c, som kan stemme. Tropevarme her inne.

Er ikke hjemme, så jeg kan ikke få sjekket koblingene mine før i morgen. Men du skal være klar over at noen PT 100 ikke funker. Jeg har kastet noen rett i søpla etter helt syke målinger. Vi handler tross alt fra et roterom i et blingblongland.

Evt huske å sette input til PT100.  :roedme: Rød på 3, gul på 4 og sort på 5 er suksess.

581357_10151187597771280_51521391_n.jpg

Kjører en liten autotune på den. Midlertidig boks. Skal også ordne kjøleribbe til SSR så snart som mulig. Jeg tror jeg kan modifisere en cpu-ribbe.

Tusen takk for all hjelp fra forumet!

Har du koblet den siste lederen i skjøteledningen igjennom SSR eller er det slik at du har hatt en stump med jordkabel og brukt til å koble opp SSR ? OBS Hvis det er det første som er tilfellet så vil ikke det du regulerer(kokeplate/varmelement) skru seg av, mens jordingen vil skru seg av og på. DETTE KAN VÆRE FARLIG.

Det er nok sistnevnte, og da kun kontrollstrømmen fra PID. Denne skal byttes ut med en mindre diameter. Det er leder 1(brun) som kobles inn og ut av SSR etter brun har vært på PID power 1. Nøytral(blå) stikker innom PID power 2, og er sammen med leder 1 og jord(gul og grønn) koblet fra inntak til uttak med wago-klemmer.

Ikke for å kuppe tråden, men er det ikke slik at disse PID-ene er for små til å styre f eks speidel sitt varmeelement på 3,2 kw?

Tråden kan fint kuppes, ettersom min nå er velfungerende. PIDen i seg selv er ikke for liten til noen som helst jobb, og de brukes til styre oppvarming/nedkjøling av vann, øke og senke trykk osv. i enorm skala. Det som slår kretsen din ut og inn må derimot tåle det som skal styres. Ettersom SSRet som fulgte med mottar 24-380 VAC og reléet tåler 25A så skal det ikke være noen sak å styre et element på 3.2 kW.

Jeg er derimot ikke faglært eller erfaren på dette, så noen må gjerne komme innom og rette på meg dersom jeg sier noe galt.

Det er ikke piden som setter begrensninger, det er SSR. Vet det finnes SSR som tåler 60 A ved 230 V som gir deg 13,8 kW eller 4,3 speidel elementer :)

Tilbake
Topp