Opprettholde mesketempetatur med kokende vann

9BAB64B6-72E4-4F7F-8A3E-285576BB8FDF.png Hei,

Noen som bruker Beersmith sin kalkulator som verktøy for opprettholdelse av mesketemperatur med tilsetting av kokende vann ? Erfaringer ?
Se vedlagt kalkulert forslag
 
Om du har plass til litt ekstra vann fungerer det helt fint. Isolasjon av meskekar er en annen mulighet men tap av en grad eller 2 er vel å forvente i de fleste anlegg ila en time.
 
Noen som har forsøkt dette kittet ?

Ja. Jeg har 80 litersdunken, og den er søt. Men ikke så veldig mye mer. Sikker bedre på mindre dunker.
Viktigste med infussiondunken er å forvarme den skikkelig. Mye metall og isolasjon som skal stjeler varme. Men har du gjort det har den ingen problemer med å holde varmen uten noe temperaturfall å snakke om under en vanlig mesk.
 
Ja. Jeg har 80 litersdunken, og den er søt. Men ikke så veldig mye mer. Sikker bedre på mindre dunker.
Viktigste med infussiondunken er å forvarme den skikkelig. Mye metall og isolasjon som skal stjeler varme. Men har du gjort det har den ingen problemer med å holde varmen uten noe temperaturfall å snakke om under en vanlig mesk.
Hva legger du spesifikt i å forvarme den skikkelig ? Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette.
 
Fylle den med varmt vann. Det enkle er ofte det beste [emoji1591]
Haha.....ja det skjønner jeg :) Men jeg lurte på en litt mer detaljert fremgangsmåte. Bruker du kokende vann og lar temperaturen gå ned til striketemperatur over lang tid eller ? Hvor mye tid bruker du på forvarming av kjelen ? Til info så bruker jeg dyppvarmer.
 
Haha.....ja det skjønner jeg :) Men jeg lurte på en litt mer detaljert fremgangsmåte. Bruker du kokende vann og lar temperaturen gå ned til striketemperatur over lang tid eller ? Hvor mye tid bruker du på forvarming av kjelen ? Til info så bruker jeg dyppvarmer.

Jeg heller på varmt vann og lar den stå natten over. Bruker den fancy varmetullegreien så det ikke synker for langt under strike-tmp. Så mesker jeg bare inn dagen etter. Men jeg kjører rims med kontinuerlig sirkulasjon, så bruker ikke mange minuttene til å treffe rett.

Men trikset ditt blir nok å la tønnen treffe rett temp før du mesker inn.
 
Jeg heller på varmt vann og lar den stå natten over. Bruker den fancy varmetullegreien så det ikke synker for langt under strike-tmp. Så mesker jeg bare inn dagen etter. Men jeg kjører rims med kontinuerlig sirkulasjon, så bruker ikke mange minuttene til å treffe rett.

Men trikset ditt blir nok å la tønnen treffe rett temp før du mesker inn.
Smart dette med forvarming over natten.
Bruker du kokende vann da eller ? Hvor mange grader går temperaturen ned i løpet av natten ?
 
Smart dette med forvarming over natten.
Bruker du kokende vann da eller ? Hvor mange grader går temperaturen ned i løpet av natten ?

Jeg bruker bare varmt vann fra springen, men har hanske nye rør og varmtvannsbereder. Og jeg bruker rett mengde vann jeg skal meske inn på, så da varierer temperaturfallet noe, og det er der jeg bruker den varmepadden. Den holder det omtrentlig der jeg ønsker å havne.
 
Hva med å bare kompensere der og da? I stedet for å varme til 71C strike water så varmer man til 75C, og ser om det er cirka 4C varmetap til kjelen før den er varm? Hørtes tungvint ut å lunke den over natta.
 
Hva med å bare kompensere der og da? I stedet for å varme til 71C strike water så varmer man til 75C, og ser om det er cirka 4C varmetap til kjelen før den er varm? Hørtes tungvint ut å lunke den over natta.

Jeg bruker samme vannet som jeg forvarmer med som meskevann. Så jeg ser det ikke som tungvint, men som en måte å kutte ned bryggedagen litt.
 
Tilbake
Topp