Oppskrfter på Trapist og US Lager.

Hei ølbryggere.
Jeg har rett rundt hjørnet en Trapist gjærstarter klar for brygging.Har aldri brygget dette ølet før er det noen som har en knakende god oppskrift på dette ølet? Skal brygge 25L ferdig øl tenkte jeg.
Har også en American Lager gjær også klar der har jeg tenkt å brygge 50L ferdig øl.Har blitt inspirert av Brooklyn Lager siden jeg besøkte bryggerit.Vet det brukes mye  Cascade humle det kjennes også en nydelig øl, har noen en oppskrift her også?Tørrhumling er det noen som har erfaring med dette? Mange spørsmål men det er ingen som blir bedre av å ikke lytte til andre.
Ole Johny
 
Når det gjelder trappist, så kan jeg anbefale denne artikkelen: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=333&Itemid=41 , skrevet av en gammel traver med mye erfaring innenfor hjemmebrygging i Belgia.

Til en US lager, så kan man jo velge å ta med litt risflak eller maisflak i brygget. Har selv brygget med ca 10 % risflak, og det ble et knakende friskt brygg. Litt mer enn 10% går også helt sikkert an, skjønt et for stort andel vil kanskje gi et litt pregløst øl. Hvis du ikke får tak i risflak så kan du også koke ris til det blir nesten en slags grøt. Denne grøten kan du så tilsette ved meskestart, slik at enzymene i malten kan ta seg av stivelsen til risen.

Siden et sånt øl ikke får så mye body og sødme så kan det være greit å ikke ta altfor hardt i med humling. Et sted mellom 20-30 IBU bør holde greit, spør du meg, og noen brygger sikkert denne øltypen med enda lavere IBU-verdi. Nå er ihvertfall sesongen her for å brygge lagerøl så det er bare å sette igang :).
 
Har ikke noe erfaring med mais eller ristilsetningere i ølet.
Men dryhoping er derimot en fantastisk metode for å oppnå en frisk og god humlesmak og aroma.

:samenvol:
 
Tilbake
Topp