Oppskrift Black Ipanema

Hei.
Eg er litt ny i bryggefaget og har tidlegere bare brygget ferdige allgrain pakker, fant ei oppskrift på bryggselv eg vil prøve.Har litt spørsmål om kva type malt det er i denne oppskrifta og hva Ebc malten er? Er det nok med ein pakke med tørrgjær 11,5g (Safale Us-05) og viss alpha syre på humle ikkje blir den samme blir det stor forskjell? Er det bare til og øke/redusere mengde?

Black Ipanema – American-style India Black Ale, Vinneren av Publikums Favoritt NM i hjemmebrygging 2012.
Brygget av Martin Andersen og Daniel Sjulseth
49 liter.
OG: 61
FG: 13
IBU: 75 (Rager).
Malt:
10,73 kg (85%) Pale Malt
0,88 kg (7%) Carafa Special III
0,88 kg (7%) Crystal 70
0,13 kg (1%) Chocolate Malt.

Humle:
40g Chinook 12% FWH
12,5g Chinook 12% 60 min
15g Amarillo 9,2%, 15g Cascade 9,1%, 15g Citra 13,5% 20 min
15g Amarillo 9,2%, 15g Cascade 9,1% 10, 15g Citra 13,5% 10 min
15g Amarillo 9,2%, 15g Cascade 9,1%, 15g Citra 13,5% 5 min
Tørrhumlet med 80g Amarillo, 80g Cascade, 80g Citra
Enstegsmesk på 66 grader i 60 min.

4g CaSO4 per 10 liter vann tilsatt i bryggevann, 1g CaCO3 per 10 liter vann tilsatt i mesken.
Safale US-05. Gjæret på 18 grader i to uker.

Jeg kan dessverre ikke svare deg på alt, men noe:

Angående mengde gjær, og legg merke til at det er snakk om 49 liter her, så foreslår denne kalkulatoren (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) at du trenger 2,6 pakker tørrgjær. Under Preferences endrer du Liters, og så legger du inn dataene dine øverst og trykker Calculate.

Pale malt er vel ca 5 EBC. Hvilken produsent tror jeg er hipp som happ.
Og du kan redusere/øke antall gram humle avhengig av alfasyre, ja.

Det var kanskje alt, likevel, det? :)

mvh
Jørn

Og legg merke til at oppskriftsforfatter har beregnet IBU etter Rager-metoden. Det vanlige er vel Tinseth, så her må man vel frem med en kalkulator av noe slag.

True, that too :)
Men husker som fersking at jeg var veldig opptatt av å gjøre ting riktig. Det er jeg vel forsåvidt ennå... :)

Brygget denne selv...synes den ble litt mye black og litt for lite IPA.. Men for all del en god øl! Brukte også safale 05.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok. Rekner med det er den carafa special malt som gjer den litt for black og for lite ipa.
Noen som har noen forslag med hva annen type malt eg kan redusere den med?

Carafa3 special som nevnt her er den mørkeste malttypen som er å finne, og brukes primært bare for å farge ølen mørkere. Den kan dog gi litt beskhet en vil unngå, da kan du kverne/knuse malten helt så den blir pulverisert. Da vil du trenge mindre mengde enn om den er kvernet som vanlig malt.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp