oppskrift enkel APA

Chinook først, så Simcoe og cascade(les amarillo) til slutt. Det er min favoritt sammensetning.
Og selvfølgelig litt tørhumle skader jo aldri.
 
Bernts skrev:
Chinook først, så Simcoe og Cascade(les amarillo) til slutt. Det er min favoritt sammensetning.
Og selvfølgelig litt tørhumle skader jo aldri.

Tenker jeg tørrhumler med 30 Cascade ja..Digger aroma og luktfra den humlen...
 
Flygel skrev:
Kjetil S skrev:

Det er allerede 1 IBU over en korrekt klassifkasjon på APA
Noen liker humle, andre ikke.
Det er samtidlig nokså stor forskjell på humlen hvordan den profileres i øllet.
Jeg er ikke noe "humlehode", men har funnet ut at noen sorter er det greit med mye av, andre liker jeg ikke så mye av. uavhengig av øltype.
De som påstår at bitterhumle ikke setter smak tar ihvertfall grovt feil i mine øyne. :)
Jeg har ikke smakt simcoe, så den vet jeg ingenting om. Cascade har jeg brukt en del, og liker den. men kun i moderate mengder da jeg synes den smaker litt "umodent" om du skjønner. det er en fin humle, så ikke ta det kritisk, kun min smak. amerikansk liker jeg personlig Chinook mye bedre. men som sagt er det en smaksak...
 
Flygel skrev:
Kjetil S skrev:

Det er allerede 1 IBU over en korrekt klassifkasjon på APA

41 IBU etter det jeg kan se, mens BJCP tillater opp til 45, og ølet ditt er dessuten over middels i OG. Simcoe er vel dessuten regnet som en svært snill bitterhumle, med lite cohumulone? Men nå var det særlig de senere tilsetningene jeg tenkte på.
 
Kjetil S skrev:
Flygel skrev:
Kjetil S skrev:

Det er allerede 1 IBU over en korrekt klassifkasjon på APA

41 IBU etter det jeg kan se, mens BJCP tillater opp til 45, og ølet ditt er dessuten over middels i OG.
Og ærlig talt, dette et beregnet teoretisk bitterhet. Hva du faktisk får er garantert ikke det tallet. Du smaker ikke forskjell på 40 og 41 IBU, kanskje ikke 40 og 45 heller. Og etter to-tre måneder er du fort nede i 35. RDWHAHB :)
 
Med "mer humle" siktes det også antakelig til at det gjerne kan brukes mer smaks- og aromahumle. Bitterhumlen kan det kuttes tilsvarende ned på. 1 IBU i forskjell vil ingen kunne smake, og som det er sagt er det snakk om beregnet IBU. I BJCP tas det utgangspunkt i faktiske (målte) verdier fra kommersielle øl.
 
Tilbake
Topp