Oppskrift: Ingefærøl!

glenn sørvaag

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg er blitt voldsomt hekta på Ingefærøl denne sommeren.
Spesielt da Crabbies og Ginger Joe.

Er det noen som har en 25L clone av en av disse?

Har også smakt meg igjennom Hoopers, Hollows og diverse ymse iløpet av sommeren også. Men desverre syns jeg smaken blir litt for pinglete på disse.
 
Du finner en del oppskrifter hvis du googler litt. Har prøvd å finne Crabbies uten stort hell dessverre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke noe clone, men en veldig god ingefærøl:

400g revet, fersk ingefær
Revet appelsinskall av 4 stk
Revet sitronskall av 6 stk + juice
1 kg beerenhancer
900g Moss maltekstrakt
350g Akaskehonning
100g Mørk Kandis
25g humle, jeg brukte Perle

1pk Safale us-05
Gjærnæring

Kok opp 21 liter vann med alle ingredienser. Kok i 20 min. Tilsett humle og gjærnæring etter 5 min. Avkjøl og sil over i gjæringskar.
Tilsett rehydrert gjær, og gjær i 2 uker på 15-17 grader.

Ved flasking søtet jeg med Natreen og tilsatte 7.5g sukker pr liter.
 
Hvilken OG og FG landet du på? Jeg prøvde denne oppskriften i går og endte på 1.050 i OG.

Ellers brukte jeg ikke US-05, men gjær høstet fra en amarillo-ale brygget på ekstrakt som ble flasket fem dager tidligere. (utgangspunktet for amarillo-alen var riktig nok en fersk pakke US-05).
Andre justeringer jeg gjorde;
- var at jeg droppet den flytende maltekstrakten og erstattet den med tørket.
- byttet ut en tredjedel av sitronene med lime.
- da jeg tilsatte sitron og limesaften + ingefær brukte jeg en stavmikser for å finsnitte frukten (fikk altså med med fruktkjøttet fra sitrusene - ikke bare saften).

Jeg brygget bare til å koke 9 liter - altså ble alle ingredienser multiplisert med faktor 0,43 (9/21). endte med 2 sitroner, 1 lime, 2 appelsiner, 179 gram ingefær, 740 gram tørket maltekstrakt. Skallet på sitrusene ble revet av og med i koken, mens det hvite mellom det fargede skallet og fruktkjøttet ble ikke med i kokingen. Resten av ingrediensene ble også multiplisert med 0,43.

Spørsmål; hvor mye natreen brukte du til søtningen?

Jeg smakte på brygget rett etter koking og det var da ganske surt, så kan forstå behovet for søtning, selv om smaken jo mest sannsynlig vil endre seg etter gjæring..
 
Så gøy at du ville prøve oppskriften. Jeg fikk en OG på 1039 og en FG på 1002. Tørket maltekstrakt gir høyere OG ved bruk av samme mengde, så det er vel noe av grunnen til at din ble en god del høyere, det blir en sterk ingefærøl ivertfall!

Jeg flasket 21.5 liter og brukte Natreen tilsvarende 1200g sukker. Dette ble i overkant søtt for min del, men hos de som bestillte dette brygget falt det godt i smak. Det beste er å tilsette litt om gangen og smake deg frem.

Post gjerne oppdateringer hvordan dette går :)
 
Ja, er klar over at DME er noe sterkere enn flytende (omkring 25% ?), og trodde jeg hadde korrigert for dette, menmen noe ble kanskje feil, får håpe det blir bra lell :D
Om jeg kommer meg ned på samme FG som deg blir det vel litt sterkere enn hva jeg har oppfattet er typisk for ingefærøl ja!

Da skal jeg prøve meg fram, men uansett greit å vite hva som har vært prøvd før - så jeg ikke havner helt på vidda med alt for mye søtning :)

Nå, 24 timer etter tilsetting av gjær plopper det godt i låsen (4-7 ganger i minuttet tenker jeg). Gjæringstemp har til nå vært rundt 20 - så litt over hva du beskrev.
 
Hverken Ginger Joe eller Crabbies er noe jeg tror du greier å lage hjemme, og ingen av disse to produktene er noe annet enn en rusbrus i forkledning. Det har sikkert vært et snev av fermentering inni bildet men brorparten av alkoholen her vil jeg omtrent garantere er tilsatt sprit/vin. Legg merke til at malt glimrer med sitt fravær.
Jeg klandrer overhodet ikke industrien for å ta et par snarveier, spesielt når det kommer til å tilsette ekstrakter av f.eks ingefær. Det er utrolig lite kostnadseffektivt å tilsette ekte vare, men igjen så er ofte disse ekstraktene kunstig smakstilsetning med en liten dæsj ekte ingefær oppi. Det er misvisende ovenfor kunden med tanke på hvordan brandingen presenterer produktet.

En kjapp titt på crabbies sin innholdsfortegnelse gir følgende:
Carbonated water, ginger wine (water, glucose syrup, sugar water, grape concentrate, spirit alcohol, ginger extract and yeast), fortified glucose wine (water, glucose syrup, spirit alcohol, yeast), sugar, food acid (330(sitronsyre)), flavourings, colour (150d(sukkerkulør)), preservatives (202(Kaliumsorbat)) (223(Sodium disulphite)) and antioxidant (300(Askorbinsyre))

Sjekk ut bloggen til Anders Christensen for interessant lesning om hvordan ingefærøl tradisjonelt har blitt produsert.
http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Ingefaeroel2.html

Noen klone kan jeg dessverre ikke gi deg, men en enkel maltbill av pils og muligens litt lys krystall, mesket lavt, lite humle og med en anonym gjær på lav temp pluss ingefær tilsatt på slutten av koketiden og på sekundær vil iallefall gi deg et maltbrygg med ingefærpunch.
 
Hei igjen, nå er ølet på flaske, og graviteten ble målt til 1010. Altså har vi fått litt ulikt resultat på det samme brygget :D
Nå må det sies at jeg ikke har tid eller tålmodighet til å la ølet stå lenger, så jeg tappet på flaske stort sett med bakgrunn på aktivitet i gjærlås over den siste uka (tilnærmet null - i hvert fall de siste fem dagene). Graviteten ble altså ikke målt over flere dager, og ble bare tatt med for å finne alkoholinnholdet som da ble 5,3. Krysser fingrene for at det ikke blir flaskebomber.

Før priming med coopers karboneringsdrops tilsatte jeg natreen tilsvarende 1100 gram pr 21.5 liter for søtning - altså noe svakere enn din mix.
Og det var nok bra jeg gjorde (altså tilsatte søtning) , jeg synes nemlig ølen var veldig tørr før søting :)
 
Ja, jeg skal prøve å ha tålmodighet til å vente i hvert fall tre uker får jeg smaker, men da tiden er inne vil svar komme om jeg husker :)
 
Er natreen det best egnede søtningsmiddelet her ? Når jeg smaker på natreen syntes jeg det har en litt merkelig ettersmak.
 
Er natreen det best egnede søtningsmiddelet her ? Når jeg smaker på natreen syntes jeg det har en litt merkelig ettersmak.
Ja, er enig, synes det har en kunstig ettersmak. Usikker på hvilket søtningsmiddel som vil passe bedre.
 
Jeg har i det siste lagd en del ingefærøl etter den enkle oppskrifta: Vann+pluss nok sukker for karbonering (20 g/l?)+masse revet ingefær. Kokes opp, kjøles ned og tilsettes ginger bug (kultur dyrket fram sjøl med revet ingefær og sukker), pluss eventuelt noe sitron. Blir læskende, tørt og forfriskende!
 
Jeg har i det siste lagd en del ingefærøl etter den enkle oppskrifta: Vann+pluss nok sukker for karbonering (20 g/l?)+masse revet ingefær. Kokes opp, kjøles ned og tilsettes ginger bug (kultur dyrket fram sjøl med revet ingefær og sukker), pluss eventuelt noe sitron. Blir læskende, tørt og forfriskende!
Hvordan fungerer denne ginger bugen? Gir det en spesiell smak e.l.? Eller er det mest av tradisjonelle årsaker man gjerne velger å bruke det?
 
Vel, det er jo villgjær og sikkert noe lacto som sitter på ingefærskallet som man dyrker opp. Litt vanskelig å si hvor mye smak den bidrar med, siden ingefæren dominerer ganske mye, men sikkert noe syrlighet. Funker sikkert like bra med surdeig eller vanlig ølgjær, men det er moro å ha sin egen kultur gående!
 
Jeg har i det siste lagd en del ingefærøl etter den enkle oppskrifta: Vann+pluss nok sukker for karbonering (20 g/l?)+masse revet ingefær. Kokes opp, kjøles ned og tilsettes ginger bug (kultur dyrket fram sjøl med revet ingefær og sukker), pluss eventuelt noe sitron. Blir læskende, tørt og forfriskende!
Hvor lenge lar du dette "ølet" stå og gjære? Og hvor mye lager du av gangen?
 
Tilbake
Topp