Oppskrift med røkmalt

J

Jan Morten

Lettrøkt Ale ;D

Utgangspungtet er en Scotch 80 Shilling Ale (OG 1042-> FG 1013)

Da jeg ikke har benyttet røkmalt før, trenger jeg litt råd. . .  Skal ha røkpreg, men ikke overdrevent :)

Noen med erfaring som kan veilede litt ?
 
Prøv med en halvkilo Weyermann Rauchmalz som et utgangspunkt. Klassisk Scottish ale inneholder forøvrig ikke røykmalt. Det er noe hjemmebryggere har begynt med. Hvis man opplever røykpreg i slike øl (kommersielle) stammer det nok fra bruken av ristet bygg/malt, som kan gi hint av røyk i smaken.
 
Gahr skrev:
Prøv med en halvkilo Weyermann Rauchmalz som et utgangspunkt. Klassisk Scottish ale inneholder forøvrig ikke røykmalt. Det er noe hjemmebryggere har begynt med. Hvis man opplever røykpreg i slike øl (kommersielle) stammer det nok fra bruken av ristet bygg/malt, som kan gi hint av røyk i smaken.

Aha, kan hende Roast Barley (ristet Bygg) gir et hint av røkpreg og at det var mer fremtredende på den tiden skottene fyrte med ved/torv under tørkinga?

Har brygget Scotch 80 Shilling som jeg synes ble meget bra. Jeg ønsker bare å se om litt mer hint av røkpreg kansje gjør det enda litt mer namnam ;)

Får en forsyning  Castle Røykt malt hel EBC 4-8. Jeg får føle meg litt frem med den ;)
 
Weyermann sin rauchmalz (røykt på bøk) er ganske mild og kan brukast i vesentleg større del av grøppen enn Castle sin røykmalt (som er torvrøykt). Har ikkje brukt Castle sin torvrøykte malt, men ein gong brukte eg 25 g Simpsons peated malt på 25 l 80 shilling og det var ok (omtrent såvidt at du kunne ane restar av eit svakt røykpreg viss du la godviljen til). Men kanskje ikkje naudsynt. Eg trur det er vanskeleg å lage ei god øl og balansert øl med peated malt. Det franske ølet Adelscott er heilt forferdeleg, synest eg. Det har ein ganske intens torvrøykt smak og aroma.

Men Weyermann sin er noko heilt anna.....
 
Jeg har lagd porter med Weyermann sin røykmalt som basismalt (83%), det eneste negative jeg har å melde er at det blir litt tynn kropp på ølet fordi røykmalten er lagermalt. Porteren fikk en fin røykduft og -smak.
 
Kjetil S skrev:
Sånn litt på siden kan det nevnes at siste podcast fra The Jamil Show handler om Rauchbier. Det er en oktoberfest-variant, og har lite med 80 Shilling å gjøre.

Hører på den nå :laugh: Må si at Amerikanarane kan dette med live øll  ;D
 
Tilbake
Topp