Oppskrift og fremgansmåte på laging av Cider

Har tenkt og sette meg noe Eplecider til helgen, så jeg lurte på om noen hadde en god oppskrift / fremgansmåte på dette skal sette 10 L i en glassballong jeg fikk tak i på Fretex..

Har forresten noen her prøvd LeBaron sin Eple eller Pære Cider som de selger på Europris? Er den noe god?
 
Det spørs vel litt hva slags sider du ønsker. Er du ute etter en slags engelsk sider, som er tørr, eller en sånn forspielsider a la Halmstads som er kliss-søt? Fremgangsmåtene er ulike.
 
Kopparbergs er en sånn søt svensk sider som er tilsatt søtning. Det tror jeg blir nok ikke så veldig lett egentlig. Jeg ville egentlig i så fall prøve et sånt sett fra Europris, bare for å se hva man ender opp med. Antakelig vil de være en sider som er mer lik den tørre engelske. Så kan du prøve, dersom du ikke liker hvordan det er blitt, å tilsette suketter oppløst i kokt og nedkjølt vann i en avmålt mengde sider og prøvesmake til du vet hvor mange suketter som trengs til hele gjæringsspannet. Bare et forslag... :)
 
Går ann å prøve på den måten som du sier, kanskje jeg skal prøve Pære cideren som er nettopp kommet på markedet nå i vår om de har fått den på Europris butikken her i byen eller i Kr.sand:)
 
Vær obs på at sideren disse lenkene henviser til er av den tørre typen. Man kan betrakte disse som 'ekte sider', i motsetning til nettopp det du er ute etter å lage, da disse stortsett er søte drikker med søtningsmiddel, aroma- og smaksstoffer. Hvis du vil smake sider av den første type, ta deg en tur på Vinmonopolet. Der selger de bl a Strongbow og Hardanger cider (muligens kun forhåndsbestillt).
 
Jeg tror de kanskje snakker litt om hvordan du kan få restsødme i cideren din på podcasten. Men det innebærer å ta livet av gjæren før alt sukkeret er utgjæret, så det spørs litt på hvor fintfølende du er på tilsetningsstoffer. De fleste vinråstoffbutikker/nettbutikker selger Kargus Gjærstopp (kaliumsorbat E202), dette vil funke til formålet. Et vanlig råd er å la det vente "til det kommer ca 1-2 plopp i gjærlåsen per minutt" og så tilsette gjærstopp. En bedre metode er nok å måle SG med en oechselvekt, dette vil gi deg en mer brukbar data dersom du prøver å reprodusere brygget og evt. ønsker det litt søtere/tørrere.

Når du har tilsatt gjærstopp kan du forøvrig ettersøte cideren din, men dersom du har levende gjær vil dette gi flaskebomber. Merk at dette også betyr at du ikke får naturlig kullsyre med denne metoden. Såvidt jeg ser det har du altså to valg:

1-Naturlig sødme, men tilsetingsstoffer for å ta livet av gjær, og kunstig eller ingen kulsyre.
2-Naturlig kullsyre, men søtning fra suketter e.l.
 
Tar opp i gjen denne tråden da vi nå er i høysesongen for å skaffe seg råsaft til cider.

Reiste i går inn en tur til Hardanger og kjøpte presset råsaft (ikke pasturisert) direkte fra en av gårdene. Der er det mange som selger epler og/eller ferdig presset most. Valgte å kjøpe fra Hardanger Saft og Sider Fabrikk, da jeg vet at eple blandingen han mikser sammen blir veldig bra (cideren kan prøves på polet).
Når det gjelder oppskrifter virker det som det er mange nyanser avhennig fra hvilket tettsted/gård man kommer fra i Hardanger (og oppover mot Voss), men gjennomgående er det at man ikke tilsetter gjær. 
I følge Hardingene inneholder eplene naturlig gjær, noen spesifiserte at dette sitter spesielt mellom skallet og fruktkjøttet. Ingen tilsetter gjær!  Derimot er det vanlig å tilsette sukker for å få litt mer ”futt” i cideren. Virker som de liker cideren sin sterk (8-13%)!

Vi er to som kjøpte 3 x 30l dunker (OG 1.041) og tenkte å prøve ut 3 forskjellige brygge varianter :
1. Ikke tilsette noenting, tenkte dette måtte være den gamle naturlige metoden. Forventer ca 4% ABV, kan nok bli ganske tørr da ”eple-sukkeret” gjærer godt ut.
2. Tilsette 1-1.5 kg sukker etter 2 uker. Kan muligens greie å kontrollere litt rest-sødme (vha gjærstopper) samt ligge på 5-6% ABV
3. Følge oppskrift fra Hardanger Saft og Sider Fabrikk, fant denne på nettet under matoppskrifter fra Hardanger.  Kan nå kontrollere sødme etter egen smak (les fruen’s smak..). Forventer ca 9-11% ABV

Alle varianter vil bli også testet med og uten kunstig karbonering, mao blir det 6 varianter av denne cideren  :biersmile:
 
Her er oppskriften funnet på nettet:

Lag din eigen Hardangercider !

” Når ein skal laga sin eigen sider, så er det viktig å vera nøyen på fleire ting " ;
- Bruk råsaft av nypressa eple.
- Safta skal vera laga av modne eple med god indre kvalitet.  Grøne, umodna eple skal ikkje brukast.
- Plasser dunken i eit mørkt rom med stabil temperatur på 8 – 10 grader. Det er betre med for låg temperatur enn for høg.
  Ved for høg temperatur er det større sjanse for at det oppstår feilgjæring og at sideren kan verte øydelagd.
- Eplesaft har svært lett for å gjæra. Bruk helst naturleg gjæring.
- Etter 1-2 veker kan du tilsetje sukker. 1 – 1,5 kg sukker pr. 10 liter er høveleg.
  Rør ut sukkeret i litt lunka (ikkje varm) eplesaft (eventuelt litt vatn) og tøm det på dunken.
  Fordel sukkeret i 2 omgangar, etter 4-6 veker kan du ha i resten av sukkeret.
- Bruk gjærlås
- Når det er slutta å bobla i gjærlåsen , tapp om sideren .
- La sideren stå å klarne seg. - Normalt vil det gå 7-12 månader før sideren er ferdig.
- HUGS: Oksygen er sideren sin verste fiende. Bruk gjærlås og ikkje opna korken meir enn høgst nødvendig.
- Når sideren er klarna og ferdig til bruk, tapp den på flasker.
- Oppbevar den mørkt og kjølig.

Kjelde: Nils Lekve, Hardanger Frukt og Siderfabrikk, Ulvik
 
Jeg vil fraråde tilsetting av sukker i de mengdene som står i oppskriften fra Hardanger saft og Siderfabrikk. Jeg har liten erfaring med sider selv, men det jeg har smakt av norske utgaver er stort sett altfor alkoholisk. Eplesmaken forsvinner for mye hvis alkoholinnholdet nærmer seg de høyder man ofte finner i norsk sider. Franske og engelske utgaver av skikkelig sider holder gjerne rundt 6 % alkohol, og har ikke fått sukkertilsetninger i det hele tatt. Eplepreget kommer langt bedre fram i disse.
 
Har tenkt å lage ein starter med WLP 775 i dag, og lage 20l sider når den har formeira seg. Ser at temperaturen som er anbefalt er 68-75ºF (20-25ºC). Det er langt meir enn dei "spontangjæra" siderane eg har laga før men antek at det er slik det skal vere?
Nokon som har erfaring her med tid og temperatur med denne gjæren?

Tenkjer sånn ca slik:

1l starter med 1 rør WLP 775, gjærnæring og eplejuice, la den gjære ut og ev. dekantere.
20l pasteurisert eplejuice utan å tilsette sukker eller andre ting enn berre gjæren.
Gjære det på ca 20ºC, ev lågare viss det er mogeleg/å foretrekke til Sg stabiliserar seg.
Tappe over på cornelius.

Juicen er heimelaga pasteurisert juice av Aroma.

-Synspunkt?
 
Hvis gjæren er rimelig fersk skal det ikke egentlig være nødvendig å lage starter. GJær relativt kjølig, så bevarer du mest mulig av eplearomaen i sideren.
 
Det er det den ikkje er, går ut 22.01.11. Har allereie laga starteren. Juicen hadde ein Sg på 1,046 så eg tynna den ut med litt kokt vatn, som eg også løyste opp ei 1/4 ts næring i.

Ang. temp startar eg lågt, og får heller auke på sakte om det ikkje er liv i låsen.
 
Satte en cider i går. 20 liter NEN Eplejuice fra Rema og Nottingham Dry som gjær. Gjærer på 16-17 grader.

Er på ukjent territorium her, så vi får se hvordan dette går!
 
oeng skrev:
Reiste i går inn en tur til Hardanger og kjøpte presset råsaft (ikke pasturisert) direkte fra en av gårdene. Der er det mange som selger epler og/eller ferdig presset most. Valgte å kjøpe fra Hardanger Saft og Sider Fabrikk, da jeg vet at eple blandingen han mikser sammen blir veldig bra (cideren kan prøves på polet).
Når det gjelder oppskrifter virker det som det er mange nyanser avhennig fra hvilket tettsted/gård man kommer fra i Hardanger (og oppover mot Voss), men gjennomgående er det at man ikke tilsetter gjær. 
I følge Hardingene inneholder eplene naturlig gjær, noen spesifiserte at dette sitter spesielt mellom skallet og fruktkjøttet. Ingen tilsetter gjær!   Derimot er det vanlig å tilsette sukker for å få litt mer ”futt” i cideren. Virker som de liker cideren sin sterk (8-13%)!

Vi er to som kjøpte 3 x 30l dunker (OG 1.041) og tenkte å prøve ut 3 forskjellige brygge varianter :
1. Ikke tilsette noenting, tenkte dette måtte være den gamle naturlige metoden. Forventer ca 4% ABV, kan nok bli ganske tørr da ”eple-sukkeret” gjærer godt ut.
2. Tilsette 1-1.5 kg sukker etter 2 uker. Kan muligens greie å kontrollere litt rest-sødme (vha gjærstopper) samt ligge på 5-6% ABV
3. Følge oppskrift fra Hardanger Saft og Sider Fabrikk, fant denne på nettet under matoppskrifter fra Hardanger.  Kan nå kontrollere sødme etter egen smak (les fruen’s smak..). Forventer ca 9-11% ABV

Alle varianter vil bli også testet med og uten kunstig karbonering, mao blir det 6 varianter av denne cideren  :biersmile:

Hva ble resultatet av disse 6 variantene?
 
Hei, beklager sent svar, denne gled litt under radaren.
Eksperimentet vi gjorde i november for to år siden fikk litt varierende resultater.

Variant 1, uten tilsatt sukker.
Denne ble misslykket pga "operator error".
Den gjæret ca 2 måneder i et underjordisk garasjeannlegg og ble utsatt for store temperatursvingninger fra nattefrost til 16 grader. Pga dugnad ble den tatt ut av garasjen og satt på en veranda hvor den ble glemt i en uke, i januar måned..., den frøs til en slush blanding. For å gjøre en lang historie kort, den smakte lite godt, ikke noe som en vil servere til andre....

Variant 2 og 3, med 2 kg henholdsvis 2 + 2 kg sukker.
Begge 30 liter dunkene sto i en kald isolert kjeller med langsomme temperatur svingninger. Stort sett lå tempen på 8-11 grader de første 2 månedene. Senere gjennom vinteren var det noen svingninger ned til 2 grader. Gjennom sommeren steg tempen langsomt opp til 20 grader.
Første smakning var etter påske, det smakte da kraftig eplesmak, ganske søt, tydelig gjær og noen andre rare smaker som lignet på "spritsmak". Utover våren og ut i august smakte det fremdeles ikke helt bra, men følte det var en bitte liten bedring.
Den sto deretter urørt frem til romjulen, den var da blitt helt fantastisk. Tydelig og deilig smak av epler, duftet også som ferske epler, ingen smak av gjær eller andre usmaker, fin lys gul farge, helt klar. Eneste jeg hadde å utsette på den var at jeg synes den var litt søt i smaken, men det er jo en personlig smaksak. Fruen (og venindene hennes) likte  tydeligvis denne smaken....
Det var lite forskjell i smak på disse variantene, kunne ikke smake hvem som hadde fått mest sukker. Syntes personlig cideren ble for alkohol sterk da man ikke kunne drikke særlig mye uten å få de klassiske cider symptomene med ustøe bein og armer.  

Konklusjon vår ble at den naturlige gjærsoppen som er i eplene fungerer helt supert. Gjæren gir en kraftig smak av epler og endel søtsmak. Det er viktig med en stabil temperatur mellom 8 og 11 grader spesielt i de første 2 gjærings månedene. Stikk om og la den deretter lagre lenge, helst et år. Muligens den kan være ok etter påske, men foreløpig erfaring er at man må være forberedt å la den stå i et års tid.

Har planlagt også i år å reise inn til Hardanger å kjøpe råsaft av epler, kommer da til å tilsette 1 kg sukker i en 30 liter og ingenting i en 30 liter.

PS. Lagret cideren etterhvert på corny fat, brukte et flytende stigerør for å unngå ev. bunnfall (kjøpt hos Candirect).
 
Tilbake
Topp