Oppskrift på Ægir Naglfare

Kom over denne fantastiske ølen nettopp. Og lurer på om noen har oppskrift eller har prøvd å klone den? Om noen har en formening om hvordan jeg kan treffe sånn nogenlunde så kan jeg og gå for det. :)
 
Kom over denne fantastiske ølen nettopp. Og lurer på om noen har oppskrift eller har prøvd å klone den? Om noen har en formening om hvordan jeg kan treffe sånn nogenlunde så kan jeg og gå for det. :)
Send en mail til ægir, kansje du får oppskrift av de. Tror de har delt de fleste oppskrifter før.
 
Jeg sendte dem Mail på mandag. Desverre var alle bryggerne på reise i USA så hun som besvarte mailen skulle be dem sende oppskrift når de var tilbake. Poster så fort den kommer :)
 
Smakte naglfare i dag jeg også! Utrolig god med tanke på at det er en butikkstyrke-øl. Veldig nysgjerrig på oppskrift!
 
Trengte ikke purre, kom på jobb i dag og der lå den og ventet.
Respekt til Vegard!


Beer Naglfare Nut Brown Ale
OG 1.054
FG 1.019
IBU 20
EBC 60.8
Fermentation temp 21˚c
Yeast WLP005

Malt %
Pale ale malt 70.8
Special W 14.3
Brown Malt 7.1
Caramunich II 7.1
Pale Chocolate 0.7

Mashing temp Time (min)
68 60
72 15

Hop Gr pr/l α acid % IBU in wort Time added
East Kent Goldings 0,735 5,7 12,9 60
East Kent Goldings 0,432 5,7 5,8 30
East Kent Goldings 0,216 5,7 1,4 10
 
Trengte ikke purre, kom på jobb i dag og der lå den og ventet.
Respekt til Vegard!


Beer Naglfare Nut Brown Ale
OG 1.054
FG 1.019
IBU 20
EBC 60.8
Fermentation temp 21˚c
Yeast WLP005

Malt %
Pale ale malt 70.8
Special W 14.3
Brown Malt 7.1
Caramunich II 7.1
Pale Chocolate 0.7

Mashing temp Time (min)
68 60
72 15

Hop Gr pr/l α acid % IBU in wort Time added
East Kent Goldings 0,735 5,7 12,9 60
East Kent Goldings 0,432 5,7 5,8 30
East Kent Goldings 0,216 5,7 1,4 10
Smakte denne igår, og syns den var helt nydelig. Dette blir mitt neste brygg. Men jeg finner ikke noe Special W hos bryggselv - noen som har noen erfaring med den? Litt googling tilsier at jeg nok kan bruke Special B for nogenlunde samme resultat?
 
hvilken gjer brukes. står i bryggebutikk med fremmed pc så gjer skrives slik nå.

-Glem dette. Fikk hjelp av noen som klarte å lese hva som stod i oppskriften.
 
Sist redigert:
Sitter med en Naglfare i hånda nå. Jeg er glad i denne øltypen, og er på jakt etter Oppskriften. Men jeg synes det blir i overkant med rosiner/svisker fra Special W her, og det blir også akkurat litt mye syrlighet - etter min smak, selvfølgelig. Det er jo ikke noe dårlig øl, og jeg skjønner godt at noen har tent på det. Men nei; jeg brygger nok ikke denne - jeg ville i hvertfall kutte special W.
 
Noen som har forsøkt seg på oppskriften @Zliverfox fremskaffet fra Ægir? Likt orginalen?
Jeg har brygget den, med Special B istedenfor special W. Har sågar testet den side om side med originalen. De var praktisk talt identiske. Originalen hadde noe bedre/sterkere aroma, men det kan vel så godt være noe i prosessen min. Smaken var for meg så lik at jeg ikke ville kunne skilt dem i en blindtest.
 
Tilbake
Topp