Oppskrift på god øl ved førstegangsbrygging

Skal brygge mitt første øl, men vet ikke helt hva slags øl jeg vil ha.

Noen som har forslag på en god og forholdsvis enkel øl jeg kan lage med enkelt utstyr  :skitbra:
 
St Peters IPA ølsett tilsatt 50 gram Cascade under koking (30 min) og 30 gram tørrhumling (dag 5/6). Kast gjærpakka og kjøp fersk gjær, eks WLP001

Styggenkelt og meget god jf innsatsen
 
Mjødmannen skrev:
Skal brygge mitt første øl, men vet ikke helt hva slags øl jeg vil ha.

Noen som har forslag på en god og forholdsvis enkel øl jeg kan lage med enkelt utstyr  :skitbra:

Espens ESB (engels spesial bitter) fines her på forumet under oppskrifter den er snadder og enkel å brygge,vant i NM 2000
 
Hva med et ferdiglaget allgrainsett? Feks. denne: http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l
 
Vil ikke ha noe ferdiglaget. Vil gjøre det fra bunnen av.

Tenkte mer på "enkle" oppskrifter som ikke inneholder ørten forskjellige maltsorter og ti humlesorter.
 
Sikker vinner:
Solberg English Bitter
Mild

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          23.0
Total Grain (kg):        4.430
Total Hops (g):          58.00
Original Gravity (OG):    1.036  (°P): 9.0
Final Gravity (FG):      1.009  (°P): 2.3
Alcohol by Volume (ABV):  3.54 %
Colour (SRM):            6.6  (EBC): 12.9
Bitterness (IBU):        22.3  (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 60
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
4.000 kg Pale Ale Malt (90.29%)
0.300 kg Crystal 30 (6.77%)
0.130 kg Amber Malt (2.93%)

Hop Bill
----------------
23.0 g East Kent Golding Pellet (4.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1 g/L)
35.0 g East Kent Golding Pellet (4.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil) (1.5 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 65°C for 60 Minutes.
Fermented at 20°C with Safale S-04


Recipe Generated with BrewMate
 
Mjødmannen skrev:
Tenkte mer på "enkle" oppskrifter som ikke inneholder ørten forskjellige maltsorter og ti humlesorter.

Jeg foreslår denne: http://www.bryggebok.no/oppskrifter/basisoppskrift-ipa
En IPA som ikke er alt for sterk har en del fordeler som første brygg, da du sannsynligvis ikke har veldig god kontroll på alle delene av prosessene. Særlig kan det være lett at bitterhet og/eller styrke blir litt feil. Blir den for svak ender du opp med en pale ale, blir den for sterk får du en dobbel IPA, blir den for lite bitter er det fortsatt nok bitterhet til at den ikke blir veldig søt og blir den for bitter er det nok kropp til at den ikke blir ubalansert. I tillegg er det mye humlearoma, som kan dekke over noen småfeil i prosessen. Alt i alt, en type øl der du har en veldig stor blink å treffe, og fortsatt få et bra resultat.
 
Mjødmannen skrev:
Vil ikke ha noe ferdiglaget. Vil gjøre det fra bunnen av.

Med settene får du ferdig knust og oppmålt malt, samt de menger humle som skal i. I tillegg får du en oppskrift på det et vel utprøvd øl.

Du må selv sørge for å brygge det akkurat som du hadde lagd alt selv.

Selv har jag til nå kun brygga ferdige sett, da jeg ikke har hatt mølle og helt vist hva jeg vil brygge fremover - super måte å teste ut forskjellige typer øl synes jeg da.
 
Bohcias skrev:
Med settene får du ferdig knust og oppmålt malt, samt de menger humle som skal i. I tillegg får du en oppskrift på det et vel utprøvd øl.
Du må selv sørge for å brygge det akkurat som du hadde lagd alt selv.
Selv har jag til nå kun brygga ferdige sett, da jeg ikke har hatt mølle og helt vist hva jeg vil brygge fremover - super måte å teste ut forskjellige typer øl synes jeg da.

+1
Det er veldig greit å kjøpe All-grain settene fra bryggselv til å begynne med. Da får du alt du trenger av ingredienser (kjipt å vente på posten og så ser du at det er noe du har glemt å kjøpe)
også vet du at de er velprøvde og gode.

Og i tillegg så kjøper du med fersk gjær og lager en gjærstarter fra første brygg. Ingen grunn til ikke å lære å lage starter fra første stund.
 
Bohcias skrev:
Med settene får du ferdig knust og oppmålt malt, samt de menger humle som skal i. I tillegg får du en oppskrift på det et vel utprøvd øl.

Du må selv sørge for å brygge det akkurat som du hadde lagd alt selv.

Jeg synes ei ulempe med maltsettene er at du som regel ikke får oppskrifta. Dersom du ønsker å endre på noe, brygge et lignende øl med ingredienser fra en annen leverandør eller lære noe om hvordan råvarene påvirker smaken har du ikke noe å gå etter.
 
jeg har kjøpt alle mine hos Per Inge og Roy på ølbrygging.no og der får du det i alle fall. i % vel å merke på malt, men er bare å spørre de så får du nøyaktig oppskrift. De er ikke kjipe på å dele. :)
De første settene jeg kjøpte sto det f eks ikke noe om forventa OG, men bare en kjapp mail så fikk man det og. Nå er dette også med
 
gustavf skrev:
Mjødmannen skrev:
Tenkte mer på "enkle" oppskrifter som ikke inneholder ørten forskjellige maltsorter og ti humlesorter.

Jeg foreslår denne: http://www.bryggebok.no/oppskrifter/basisoppskrift-IPA
En IPA som ikke er alt for sterk har en del fordeler som første brygg, da du sannsynligvis ikke har veldig god kontroll på alle delene av prosessene. Særlig kan det være lett at bitterhet og/eller styrke blir litt feil. Blir den for svak ender du opp med en pale ale, blir den for sterk får du en dobbel IPA, blir den for lite bitter er det fortsatt nok bitterhet til at den ikke blir veldig søt og blir den for bitter er det nok kropp til at den ikke blir ubalansert. I tillegg er det mye humlearoma, som kan dekke over noen småfeil i prosessen. Alt i alt, en type øl der du har en veldig stor blink å treffe, og fortsatt få et bra resultat.

Hørtes bra ut. Men jeg savnet et tall på hvor mange liter dette ga. Er vell litt vanskelig å vite hvor mye væske en skal bruke hvis det ikke er oppgitt eller?
 
Mjødmannen skrev:
Hørtes bra ut. Men jeg savnet et tall på hvor mange liter dette ga. Er vell litt vanskelig å vite hvor mye væske en skal bruke hvis det ikke er oppgitt eller?

Ooops. Ca 20.
 
Bohcias skrev:
jeg har kjøpt alle mine hos Per Inge og Roy på ølbrygging.no og der får du det i alle fall. i % vel å merke på malt, men er bare å spørre de så får du nøyaktig oppskrift. De er ikke kjipe på å dele. :)
De første settene jeg kjøpte sto det f eks ikke noe om forventa OG, men bare en kjapp mail så fikk man det og. Nå er dette også med

Ja, får du all informasjonen om innholdet er det mye bedre. Da har du et mye bedre utgangspunkt for å vite hva du gjør. Dessverre er det ikke vanlig at oppskriftene følger med hos andre leverandører.
 
Dårlig utbytte gav svakt øl, kan justeres med mere basismalt for å få det sterkere. Denne ble også sterkere, siden den gjæret mere ned enn det som automatisk kom ifra oppskriften.
 
Tilbake
Topp