Oppskrift på "Krydderøl" - kan den forbedres?

Vyrde bryggarar!

Jeg har en kollega som aldri har brygget før, men som har lyst å teste ut en oppskrift. Denne er hentet fra et ukeblad, og er nok aldri beregnet på de med mye erfaring med øl. Oppskriften er slik:

* Kok opp(tror det stod raskt oppkok):
12 l vann
1 kilo farin
2 ts nellik
1 ts pepper
Skall av en appelsin
1 ts ingefær

* Kjøl ned til 37 grader, og tilsett
1.5 ss gjær (såvidt jeg forstår, vanlig brødgjær)
2 ts kremortartari (vet ikke hva det er, men kan kjøpes på apotek)
Sukkerkulør etter ønske.

(Dekk til med lokk/klede, og la stå "et par dager", drikkes, eller tappes på flaske)

Kryddersammensetningen tyder på noe i retning av juleøl, men jeg stusset veldig på hvordan dette kunne komme til å smake. Min umiddelbare tanke var å bytte ut sukkeret med spraymalt (eller maltekstrakt?), og å bytte ut brødgjæren med 1/2 pakke standard øl-tørrgjær fra Vestbrygg.

Men hva tenker dere andre? Kan dette bli godt? Og hvis ikke, hvordan kan man enkelt forbedre oppskriften? Husk på at her finnes ikke meske/bryggeutstyr tilgjengelig, kun en stor gryte og et vanlig kjøkken ellers.

Alle innspill mottas med takk.
 
Dette er ca samme oppskrift som jeg har laget min bestemors krydderøl til jul i maaaaange år. Jeg legger 2 plater gelatin på toppen før jeg setter det vekk ett døgn.deretter på flaske. Er i starten på ølbryggerkarrieren men ville sagt at du bare følger oppskriften. Blir god 'brus' dette :)

ps jeg bruker fersk ingefær i biter og hele appelsinbåter (to appelsiner) ser jeg når jeg sjekket oppskriften.
 
Dette er ca samme oppskrift som jeg har laget min bestemors krydderøl til jul i maaaaange år. Jeg legger 2 plater gelatin på toppen før jeg setter det vekk ett døgn.deretter på flaske. Er i starten på ølbryggerkarrieren men ville sagt at du bare følger oppskriften. Blir god 'brus' dette :)

ps jeg bruker fersk ingefær i biter og hele appelsinbåter (to appelsiner) ser jeg når jeg sjekket oppskriften.

Det er bra å høre fra noen som har erfaring! Men hvordan smaker dette da, etter bare et døgn med gjæring? Hva skjer når du har det på flaske, blir det dannet kullsyre.
 
Det er bra å høre fra noen som har erfaring! Men hvordan smaker dette da, etter bare et døgn med gjæring? Hva skjer når du har det på flaske, blir det dannet kullsyre.
Så denne først nå - ja kullsyre er aldri noe problem - om du lar dette stå til "våren" så er blir det rene "bomben" for å si det slik.. :)
 
Tilbake
Topp