Oppskrift på lys ale

Jeg har anskaffet meg en kjøleboks på 32 liter og ønsker å brygge en lys ale på allgrain. Jeg lurer på om det er noen som har en grei oppskrift. Det må være ensteg mesking. Jeg har noen spm. i denne forbindelse.

1. Hvor mange grader må vannet være på for at mesken skal holde XX temp?
2. Hvor mange liter vørter kan man regne med å få?
3. Hvor mange liter til skylling og hvor varmt?
 
Er ingen expert, men kan slenge ut et svar så får noen med litt mere erfaring arrestere meg  ^-^

1.  Her er det en kalkis som gjør det noenlunde greit å finne riktig temp:         http://brygg.blogspot.com/2009/02/Speidel-i-huset.html

2.  Jeg får ca 25 liter etter koking fra ca 6 kg malt. +/-

3. Skyller med samme antall liter som jeg vil ha av vørter. Temperatur 78 grader.

Her er en oppskrift som er nevnt et annet sted på forumet:

4,4 kg palemalt
200 g krystallmalt
45 g Kent Goldings humlepellets, koketid 60 min
30 g Kent Goldings humlepellets, ha i 2 min før kokeslutt
Valgfri alegjær (f.eks. Wyeast 1084 Irish Ale kan anbefales)

Mesk i 11,5 liter vann(2,5 liter pr kg) Varm vannet til ca 75 grader.Mesken skal ha 66 grader. Juster med varmt vann hvis nødvendig. Det skal stå i en time. Bruk god tid under skyllingen. Jeg bruker nesten en time.
 
Flytende gjær fra f.eks Wyeast er selvsagt å foretrekke hvis man skal lage typeriktige øl, men vil man gjøre det enklest mulig og man kun skal lage en decent ale, vil jeg anbefale Danstar Nottingham tørrgjær. Dette er kongen av tørrgjær, og jeg vil benytte anledningen til å slå et slag for denne. Som tørrgjær betraktet er den helt strålende, med god utgjæring og flokkulering, og alt jeg har laget med denne har blitt godt over middels velsmakende. Og så er det så lettvint, man kan hive seg rundt og brygge uten å ha en gjærstarter på gang. Hvis jeg bare skulle lage konsum-ales og ikke var så ivrig på variasjon og prosessene rundt brygging, ville jeg neppe giddet å bruke noe annet. Og den er like bra til alle ale-typer. Danstar Nottingham rules! (på sitt lille vis) :biersmile:
 
http://www.brygladen.dk har oppskrifter med forklaring!
Jeg brygget mitt første ekstraktbrygg med deres "mitt første ale", og det ble faktisk øl og ganske så godt
All-grain oppskriftene der har også forklaring, anbefaler en titt

Madsun - brygger hveteøl til helgen
 
Tilbake
Topp