1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oppskrift på Tiger Tripel?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av SimenMS, 6 Sep 2013.

1. SimenMS

SimenMS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenkte å brygge noe lignende Tiger Tripel fra Nøgne Ø.

Brygger på en 20 liter Speidel så må vel enten tilsette spraymalt eller dobbeltmeske for å få OG'en høy nok.

Noen som har oppskrift på Tiger Tripel eller tips til hvordan jeg kan brygge noe lignende øl med litt røykpreg?
    Hvilke malttyper er egnet for å gi det et røykpreg? Eller må det tilsettes whisky?

Hvordan gjær anbefales?

2. Bernts

Bernts
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OG1080,
    40 IBU

49,5% pilsnermalt
    49,5 % hvetemalt
    1% peatet

Bobek 90 min til 40  IBU
    Saaz 5 min
    Columbus og saaz i WP

Gjær WLP510

Beregn korn til en OG på 1060, tilsett de siste 20 poengene med sukker.

Lykke til.

3. SimenMS

SimenMS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar, ser ut til at WLP510 er en sesong gjær.. hverken bryggselv eller bryggeland har den inne. Finnes det noen alternativer? Kan WLP500 brukes?

4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror nok jeg ville gått for mer 1% Peated
    Gjerne opp mot 10%

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

5. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Dommer

Jeg brygget denne selv for noen måneder siden.  Står og modner nå. Da wlp510 er platinum gjær, kun tilgjengelig i Jan-feb, brukte jeg selv 500. Den gjorde en fabelaktig jobb!

Jeg kuttet ut peated i mitt brygg, og 10 peat vil bli mye torvpreg i denne. Liker du dette så kjør på, hvis ikke så hold deg til 1%.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

6. Bernts

Bernts
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tallene på tigeren  er fra Nøgne Ø,  individuelle tilpassninger er selvfølgelig lov.

loebrygg liker dette.
  7. SH

SH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

For oss litt nye i gamet så mangler det bittelitt info. Meske skjema og humleskjema trur jeg hadde hjulpet oss endel.
    Er det noen som kan bidra med dette? Ser også det med å bruke sukker. Men hva med spraymalt? Og type spraymalt seff.
    Takker for svar, Steinar.

8. SimenMS

SimenMS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Var innom Bryggselv i dag for å handle ingredienser, mot slutten av besøket begynte jeg å bla litt i "Ølbrygging - Fra hånd til munn" boka, tror du jaggu ikke de hadde oppskriften på Tiger Tripel?

25 liters batch, estimert OG 1.085 og FG 1.016, 40 IBU

3400 gram pilsnermalt
    100 gram
    2700 gram hvetemalt
    ca 1,5 kg Demera sukker

Bobek 5%            55 gram 60 min
    Saaz 4%              40 gram 5 min
    Columbus 15%      20 gram 0min
    Saaz 4%              60 gram 0 min

Mesking:
    63*C 60 min
    72*C 15 min

Gjær WLP 510

Jeg hadde allerde fått målt opp malt etter hva Bernts sa så jeg kjører på like mye pilsener og hvete, men kommer til å skalere ned dette til 20 liter og følge humleskjema her.

Boka ble med meg hjem og etter å ha bladd kjapt gjennom den virker det som en bok som absolutt er verdt å anbefale!  :ilike:

9. mag

mag
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvor mange "rør" med gjær vil man typisk bruke på en 25L batch med høy OG som denne?
    Kjørte den gjennom en "gjær-kalkulator" som mente at man burde bruke 5 hylser når man ikke laget gjærstarter.
    SYns det hørtes mye ut....

10. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Vet ikke hvilken kalkulator du har benyttet, men Mr. Malty foreslår 2 rør (forutsatt produksjonsdato på gjær 04.11.13 - som er det Bryggselv har på WLP500 pr idag).

11. mag

mag
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Var en eller annen app jeg testet. Tror generelt den hadde litt problemer med det metriske systemet...

12. Maarten

Maarten
    Expand Collapse
    Registrert bruker

2 rør og 4 liter starter,
    4,4 rør uten starter

altså er 4-5 rør ikke overdrevet på en slik høy OG når man ikke lager startet.

13. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Maartens spesifisering er korrekt, glemte å nevne at det jeg skrev var hva Mr. Malty foreslo MED simple starter. Så ja, 4-5 rør uten starter er nok innafor.

14. SølveB

SølveB
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eg skal brygge denne i nær framtid. Har handla inn ingredienser, inkl demerarasukker. Lurer litt på kva som er best framgangsmåte på tilsetting av sukkeret, mot slutten av koking, eller å tilsette det etter starta gjæring, og i så fall kortid?

15. GunvaldK

GunvaldK
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tilset sukkeret på slutten av kokinga så unngår du mulig infeksjon. Eg lagde denne i fjor med 1% røykmalt, men kan ikkje seie eg merkar den.

16. David Brennvik

David Brennvik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brygget denne i går på Speidel 50 og dobblet oppskriften nevnt i boka hånd til munn. undrer svært på hva som gjikk feil. startet med å meske med 45L, 60min - 63grader, 15min - 72grader. etter mesking målte jeg SG på 1.056. i oppskriften står det stopp skylling ved 1.060. med andre ord, jeg fikk ikke skyllt noe som helst. Ente opp med 37L, istedefor 50L som først planlagt. kan malten ha vært gammel? (ble kjøpt av en useriøs forhandler med størst omsetning på sexleketøy), kan temperatursensor på speidel ha målt for lavt ved mesking ?

17. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor fikk du ikke skylt? Tilsatte du 3 kg DME, som boken angir? Hva ble din endelige OG, dvs. OG etter koking? Formuleringen "...stopp avsilingen ved 1.060" i boken gir forøvrig liten mening.

Sent from my iPhone using Tapatalk

18. Naxi

Naxi
    Expand Collapse
    Registrert bruker

"useriøs forhandler med størst omsetning på sexleketøy"

lol

andor liker dette.
  19. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå har jeg lest litt mer i boken, og det er mye rart i den oppskriften/boken. Du skulle har startet med 55 liter meskevann, og så skylt med ca. 15-18 liter etter at maltrøret var heist opp. Pga. Pilsnermalten bør du koke i min 90 min., merkelig at det ikke står i oppskriften. Ved 90 min kok forsvinner ca. 10 liter pga. fordamping, og du skulle derfor ha skylt til du fikk ca. 60 liter før koking. På slutten av koketiden kan du tilsette sukkeret. (Ser nå at det er Demerasukker, og ikke DME).

Det er det jeg tror gikk galt, hvis du ikke - mot formodning - har mistet et sexleketøy oppi Speidelen...

Naxi liker dette.
  20. Jørn Pedersen

Jørn Pedersen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er i så fall enten en bryggetabbe, eller eventuelt en tabbe av mer *kremt* privat karakter. Det ene tilfellet kan vel omtales i egnet underforum her, det andre finnes det nok spesialfora for andre steder på Interwebben.

Off topic. Unnskyld.

Del denne siden