oppskrift til ægir dag sitrus pale ale

hei kjøpte ei flaske med ægir dag pale ale i dag å den va F så go er det noen som har oppskriften til den  eller noe lignene
 
Fikk du sendt dem Mail? Og har du evt fått svar? Er også meget interessert i oppskriften på denne. Meget god øl.
 
Har gjort et forsøk på denne. Fikk via facebook (Flåmsbrygga) vite følgende om maltsammensetningen:

I følge bryggarane på Ægir Bryggeri vert det brukt Carahell, Torrefied Wheat og Caramunich 2 i DAG Sitrus Pale Ale.

Så spurte jeg hos Ægir på facebook om humlen og fikk følgende svar:

Hei! Prøve med ca. 17 IBU og Centennial som bitterhumle. Litt Centennial i slutten av koketida. Tørrhumling med Centennial og Citra, totalt 1,5g pr liter. Pomeransskal 5 min før slutten av koketida, 2g pr liter. Lykke til!

Altså ingen 100% definitiv informasjon, men kanskje nok til å komme ganske nære. De nevner bare 3 malttyper og jeg tippet da at de utelot å nevne basemalten. Vi forsøkte oss med følgende oppskrift (justert litt etter hva vi fant av malt hos vestbrygg på tidspunktet samt litt på humlemengdene slik at det i størst mulig grad passet med 100-gramsposer):

Batch Size (L):          77.5
Total Grain (kg):        18.000
Total Hops (g):          250.00
Original Gravity (OG):    1.050  (°P): 12.4
Final Gravity (FG):      1.011  (°P): 2.8
Alcohol by Volume (ABV):  5.11 %
Colour (SRM):            5.7  (EBC): 11.2
Bitterness (IBU):        28.8  (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 69
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
—————-
16.000 kg Pale Ale Malt (88.89%)
1.000 kg  Caramalt 31 EBC (5.56%)
1.000 kg Torrified Wheat (5.56%)

Hop Bill
—————-
50.0 g Centennial Pellet (10% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.7 g/L)
100.0 g Centennial Pellet (10% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (1.3 g/L)
50.0 g Centennial Pellet (10% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop) (0.7 g/L)
50.0 g Citra Pellet (11.9% Alpha) @ 7 Days (Dry Hop) (0.6 g/L)

Misc Bill
—————-
3.0 g Irish Moss @ 10 Minutes (Boil)
30.0 g Orange Peel @ 5 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes.
Fermented at 15°C with Safale US-05

Vi var veldig godt fornøyd med denne, men den kunne hatt litt mer munnfylde. Neste gang vil vi meske litt høyere eller endre litt på maltsammensetningen (kanskje øke caramalten til 10%?) for å få mer fylde.

Ølet brygget etter denne oppskriften fikk forresten en 14. plass (av 36 påmeldte brygg) og 29 poeng i Vestbryggs Sumarølkonkurranse (https://sites.google.com/site/vestbrygg/home/oelkonkurranse). Har i skrivende stund ikke fått fatt i dommerskjema, så jeg kan ikke si noe sikkert om tilbakemeldingene den fikk der. Men jeg er rimelig sikker på at den er beskrevet som noe tynn ... :)

Vi har brygget denne senere også, men ca. doblet vi mengdene ved tørrhumlingen. Det ga en flott boost i aroma og smak!
 
250 gram humle på 18 tonn malt er vel i snaueste laget. Skal vel være kg på humla også.
 
Det er ikke 18 tonn malt. For 18 tonn malt på en 77,5 liters Batch ville vært overdrevet mye malt:) snakk om dårlig effektivitet. Så gram er nok riktig det:)
 
seven skrev:
eg ser det står fra ægir pomeranskal \apelsinskal  2g pr L å du bukte 30 g

Ja! Glemte å nevne det. Det ble så mye skall som vi klarte å få av appelsiner vi hadde til rådighet. ..
 
har orginalen fra ægir min ble nydeli
75% pale ale malt
9% carahell lys karamellmalt
8% caramunich 2
mesketemp 68c

Cascade totalt 18 IBU
halvparten ved 60 min
resten ved 0 min
2g\liter bitter orange peel [appelsinskal] ved 0 min koketid
1.5g\ liter cascde tørrhumling eller det sto ikke noe mo type humle så eg brukte cascade de funket de men bruker citra neste gang
california ale gjær 21c
 
Tilbake
Topp