Oppskrift Vanlig pils

Tav

 
Hei. nå hatt 3 forsøk på og lage vanlig pils, uten hell. Er det i det hele mulig og lage en pils som smaker noe lunde likt som Hansa, Ringnes CB, osv.
De forsøka eg har hatt liknar mest på en kryssning mellom Seidel, Premium, Vatn og Humle. Den er alt for lys, og har for mye Humle, og er for tynn.
Legger ved oppskrifta som har vert nærmest (men likevel langt i fra), og trur att om eg skal forsøke igjen, treng eg ei heilt ny oppskrift .

5500 g (84,6%) Pilsner Malt; Weyermann
800 g (12,3%) Vienna Malt; Thomas Fawcett
200 g (3,1%) Pale Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
30 g (37,5%) Hallertau Northern Brewer VB; Vestbrygg (10,5%) - added during boil, boiled 60 m
25 g (31,2%) Saaz; Vestbrygg (2,9%) - added during boil, boiled 15 m
25 g (31,2%) Saaz; Vestbrygg (2,9%) - added during boil, boiled 5 m


Noen som vet hva som har gått galt, eventuelt kan dele sin egen oppskrft som de er fornøyd med?
 
Mesketemperatur var 65 grader.
OG 1046
FG 1012
Koketiden var nok ca 70 minutter om eg ikke husker feil, og gjæren var en undergjæret type Tørr.
Nå satte eg dunkene i en potetkjeller om sommeren, og målte temperaturen til og være mellom 12 og 15 grader. Første natten stod han i 18 grader for og få gjæringa skikkelig i gang
 
Hvilken og hvor mye gjær brukte du? Hvordan lufter du vørteren? Ved brygging av lett og lys lager er gjæringen det aller, aller viktigste elementet i bryggingen. Du bør passe på å bruke nok gjær, lufte vørteren skikkelig og gjære ved rett temperatur. 18 °C det første døgnet er ikke ideelt.
 
Mener jeg brukte 2 poser med tørrgjør på 50 liter, men er litt usikker. Vet jeg så på pakken og tilsatte den mengden som var anbefalt der. Er det problem med og bruke tørrgjør når du brygger? Hva er fordelen med våtgjær?.

Lufting av Vørteren ble gjort ved og riste gjæringsdunken i 5 minutt.

Grunnen til 18 grader var att jeg ble anbefalt den temperaturen av en som virket å hadde greie på ølbrygging. Han mente det var fornuftig og ha høy temperatur første døgnet for og få prosessen skikkelig i gang. Er dette feil vurdert? Rett ned i 10 grader?`

Pilsen står også på gjæringsdunken i 4 veker.

Hvordan Sekundær-gjærer en? Er det bare og ha det stående på Corneliusfat i 30 dager i 10 grader? For så og sette fatet inn i kjøleskapet i 4 grader etterpå?
 
Det anbefales også å ligge litt under gjæringstempen for så å øke den til rett temp. Starter du på 18 kan gjæringen være ferdi før du får den ned 8-10 grader, da har du en ale som smaker mye.

Jeg har brygge pils på Brewferm som har fått fin komentar fra folket, håper å brygge slik en i løpet av uken, med 100 grams pakke blir det nok gjær.
 
Har sett litt på oppskrifta di BMW Terje. Syntes den har for høy alkohol prosent. 5.8 % er vel ikke særlig likt Norsk Pils.
Den oppskrifta som ligger på Norbrygg sine sider er jo ganske lik den andre i malt mengde, men om en legger OG og FG inn i kalkulator, er den på 4.7%
Hvordan har dette seg.
 
Forutsatt at det var vanlige 11,5 g-pakker du brukte, burde du antakelig ha brukt omtrent dobbelt så mye gjær. Tilsett gjær på eller like under gjæringstemperatur og husk å rehydrere gjæren først når du bruker tørrgjær.
 
Rehydrere gjæren, hve innebærer dette? Eg har berre tømt han oppi, og sistet på gjæringsdunken
 
Ok, dette har eg aldri høyrd om, kanskje litt dumt siden jeg sikkert har brygget over 100 liter øl. Gjelder dette alle typer gjær? over og under?
Sterilisert vann, det er bare vann som har vert kokt sant?
Oppskrift da, er det den som BMW Terje beskrev som gjelder? eller har noen eit betre forslag som ender på 4.7 %
 
En oppskrift jeg har hatt suksess med:
CARLSBERG HOF

OG 1041
Plato 10.2

23 Litres
Pilsner Malt 3220g
Carapils 240g
White Sucrose 470g

Hallertau 35g 90min
Irish moss 10g 15min

Brewing method
Temperature-stepped infusion or double-decoction mash. Can do this as a 2 step mash or a simple infusion mash.

Mash Schedule 50c-20min
66c-45min
72c-45min

Boil time 90min
Racking gravity 1006 1.5 Plato
Alcohol content 4.7% by volume 3.8 by weight
Bitterness 23 EBU
Colour 5 EBC
Ferment at 10-15C, lager at 10C
 
Tav skrev:
Har sett litt på oppskrifta di BMW Terje. Syntes den har for høy alkohol prosent. 5.8 % er vel ikke særlig likt Norsk Pils.
Den oppskrifta som ligger på Norbrygg sine sider er jo ganske lik den andre i malt mengde, men om en legger OG og FG inn i kalkulator, er den på 4.7%
Hvordan har dette seg.

Stemmer att den ble noe høy i Alkoholmengde OG ble overaskende høy , burde nok vasket litt mere for og tynne ned litt
Skal gjøre det med neste brygg er planen , men vil ha en alkoholmengde på ca 5.2 tenker jeg.

Men det er en enkel oppskrift og det smaker godt  :biersmile:
Klar og fin i fargen ble den også.

Hilsen
Terje
 
Her er min standardpilsner:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Weyermann Bohemian pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g Best Münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.
 
Og her er mitt foreløpig eneste forsøk. Alt for mye smak- og aromahumle, nesten som pilsens versjon av IPA  :sikle
Likte den godt, men vil du ha den mer typeriktig kan du dele de 3 siste humletilsetningene på 3,14 elns. 


RRurquell (Bohemian Pilsener)

Original Gravity (OG): 1.053  (°P): 13.1
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):        5.21 %
Colour (SRM):          4.7  (EBC): 9.3
Bitterness (IBU):      37.0  (Average)

81.97% Pilsner
12.3% Maris Otter Malt
5.74% Carahell

0.4 g/L Premiant (11% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1 g/L Saaz (2.9% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
2 g/L Saaz (2.9% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
2 g/L Saaz (2.9% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
2 g/L Saaz (2.9% Alpha) @ 2 Minutes (Boil)

0.6 g/L Calcium Chloride (CaCl2 33%) @ 0 Minutes (Mash)
0.1 g/L Gypsum (Calcium Sulfate) @ 0 Minutes (Mash)

Single step Infusion at 67°C for 60 Minutes. Boil for 100 Minutes

Fermented at 11°C with WLP800 - Pilsner Lager
 
Noen som har noen innspill på hvor høyt en kan gå på gjæringstemperatur på pils. Ser at 8-10 grader er en utopi.
Burde det gå å kjøle ned til 8-10 grader og sette i et rom med 13-15 grader eller blir det for varmt?
 
Og skal du få det likt som butikkpils kan du kutte ut smak og aromahumle. Det er minimalt hvis det overhode er brukt.
Industripils er produsert industrielt (les enkelt og billig)
Industripils er også filtrert, så dette er også med på å fjerne en del smaker.
 
Gahr skrev:
Her er min standardpilsner:

Andrimne Pilsener

22,5 liter.
OG: 1050
FG: 1012
IBU: 40 (Noonan)

4 kg Weyermann Bohemian pilsnermalt, 3-4 EBC
300 g Best Münchenermalt, 25 EBC
50 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, FWH
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 30 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 10 min.
40 g Saaz, pellets, 3,5 % aa, 2 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP833, 1,5 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.
Går vel fint å bruke pale malt her, hvilket preg vil det bli kontra pils malt?
 
Den "vanlige" butikkpilsen de selger i Norge har som regel veldig lav OG. Dahls for eksempel ligger på rundt 1.043. Skal man da tyne ut 4.5% ABV må man meske lavt og lenge for å gjære ølet godt ut.

Med andre ord: Legger man seg på en høyere OG og får korresponderende høyere FG vil man som regel få et kraftigere eller søtere øl. Dette kan selvfølgelig være godt, men ølet blir da noe annerledes enn det vi assosierer med "butikkøl".
 
Tilbake
Topp