Oppskrifter partial mash

Hei

Jeg tenker å ta steget videre fra ekstraktbrygging i påsken, og tenker da BYAB. Pga plass- og utstyrsmangel tenkte jeg partial mash, men finner ikke så mange oppskrifter på forumet når jeg søker. Er det noen som har gode partial mash oppskrifter på pilsner og brown ale?

På forhånd takk.
 
Det fine med partial mash er jo at du kan brygge all-grain-oppskrifter der du erstatter en del av basismalten med ekstrakt. Bruk nok pale/pils-malt til å konvertere spesialmalten, og nok ekstrakt til å oppnå rett OG.
 
Kjetil S skrev:
Det fine med partial mash er jo at du kan brygge all-grain-oppskrifter der du erstatter en del av basismalten med ekstrakt. Bruk nok pale/pils-malt til å konvertere spesialmalten, og nok ekstrakt til å oppnå rett OG.


Hei og takk for svar. Når det gjelder å erstatte basismalt med ekstrakt (eller spraymalt?) så er det her jeg er usikker. Er det noen forholdstall på konvertering man kan rette seg etter?
 
Nja, det er lenge siden jeg brygget partial mash. (Mente å ha sett en artikkel om det, men så fant jeg ut det var feil link.)

Jeg ville plugget oppskriften inn i et passende program (jeg bruker Brewtarget, som er gratis og fritt tilgjengelig), og lagt inn en andel ekstrakt og justert forholdet mellom den og basismalten til du får passelig OG samt en maltmengde som passer til utstyret ditt. Beregn litt lavt utbytte, f.eks. 65% til å begynne med. Får du for høy OG, justerer du til neste gang.
 
Tilbake
Topp