Oppskrifter speidel 20L

Da er en Speidel 20L endelig på vei, dette blir mitt første all-grain brygge utstyr, så dette her med justering av oppskrifter etc. er jeg ikkje heilt oppdatert på ennå, men det kommer seg vel etterhvert.
Er det noen som har noen greie oppskrifter til denne til f.eks ei god pils?
 
Bruk i utgangspunktet hva du vil av oppskrifter. Men vær obs på at pils er noe av det vanskeligste du kan brygge da det er lite smak i den og eventuelle usmaker vil komme godt frem.
Var jeg deg ville jeg begynt med en Hveteøl, fordi den er enkel å lage, den blir god og den er raskt drikkeklar. Har du tid til å vente 4 uker gjæring og 8 uker lagring på pilsen din når du kan starte med en hveteøl som gjærer i 2 uker og lagres i en uke før konsum?
Oppskrifter finner du her på forumet, prøv f.eks Myra Wit som du konverterer sånn rimelig til Speidelmål, trenger ikke å være millimeterpresisjon heller, godt blir det likevel.
 
Takk for tipset, satser på å få brygge litt forskjellige typer øl ja, og tålmodighet har eg ikkje i overflod, så hveteøl kan nok være ein god start. Hvetemalt er allerede på plass.
Angående konvertering av oppskrifter, sei f.eks at eg har ei oppskrift på 40 liter som skal kuttes ned til 20 liter, blir det bare å dele alt på 2 da eller må eg til med
beersmith e.l. for utregning av humlemengde. Regner med malten er delt på 2.
 
Det er i utgangspunktet bare å dele på to. Men jeg vil anbefale å bruke Beersmith eller tilsvarende eller ihvertfall en bok å skrive oppskriftene i. De er greie å ha til senere som dokumentasjon.
Lykke til.
 
Ferking skrev:
Takk for tipset, satser på å få brygge litt forskjellige typer øl ja, og tålmodighet har eg ikkje i overflod, så hveteøl kan nok være ein god start. Hvetemalt er allerede på plass.
Angående konvertering av oppskrifter, sei f.eks at eg har ei oppskrift på 40 liter som skal kuttes ned til 20 liter, blir det bare å dele alt på 2 da eller må eg til med
Beersmith e.l. for utregning av humlemengde. Regner med malten er delt på 2.

For humlens del er alfasyren også av betydning, står det AA 3,2% og du har en på 4,8% må du reduser, med bryggeprogram slipper du unna matematikken :)
Veteøl er et bra tips men pass på å ikke bruke mer/sterkere humle enn angitt, jeg synes ihvertfall det blir stygt på smak.
 
Ok, får vel kanskje teste ut beersmith da, mye ting å tenke på for ein "newbie"

Takker å bukker begge to  :biersmile:
 
Tilbake
Topp