Oppskrifter til brewfather

Hei!

Har nylig installert brewfather og det som overrasket meg litt var at det ikke gis tilgang til andres oppskrifter. Jeg hadde forventet at det var et slags system hvor man kunne gå inn og plukke oppskrifter laget av andre brukere, evt fra lister administratorene hadde satt sammen... Men det er altså kun en eneste eksempeloppskrift der...

Er det noen steder på nettet hvor man kan få tak i oppskrifter i riktig format (som kan importere), gjerne med kommentarer av andre brukere og folk som har testet de? :)
 
Jeg kan kanskje benytte anledningen til å spør om vannjustering og slikt også med det samme? :)

Har funnet en vannprofil her inne for Sandnes hvor jeg bor som jeg puttet inn i Brewfather.

Fungerer det greit å benytte "Auto"-justeringsknappen på vannet, eller bør man gjøre det manuelt ved å justere på de forskjellige tilsetningsstoffene? Og til slutt; når i prosessen bør man justere vannet? Under mesking? Skylling? Kok?

Og; som et minimum hvilke vannjusteringstilsetninger bør man ha tilgjengelig?

Beklager at det ble mange amatørspørsmål :)
 

Vedlegg

  • Brewfather.png
    Brewfather.png
    122,8 KB · Sett: 30
Fungerer det greit å benytte "Auto"-justeringsknappen på vannet, eller bør man gjøre det manuelt ved å justere på de forskjellige tilsetningsstoffene? Og til slutt; når i prosessen bør man justere vannet? Under mesking? Skylling? Kok?

Og; som et minimum hvilke vannjusteringstilsetninger bør man ha tilgjengelig?
Velg en ølstil som passer best med det du skal brygge, auto fungerer fint. Jeg bruker bare tilsetning i mesk, av og til i kok (pilsner). Kalsiumklorid og Kalsiumsulfat er det som brukes mest av. Natron og Kalk er helst for mørke øl.
 
Velg en ølstil som passer best med det du skal brygge, auto fungerer fint. Jeg bruker bare tilsetning i mesk, av og til i kok (pilsner). Kalsiumklorid og Kalsiumsulfat er det som brukes mest av. Natron og Kalk er helst for mørke øl.

Takk igjen. Jeg forstår det slik at man velger en "målprofil", trykker på "autoknappen" og så får man beskjed om hvor mange gram man skal tilsette?

På det vedlagte bildet, er det slik at jeg da skal tilsette alt i mesken? (13,18g CASO4, 3,43g CACL2 og 5.92g MSGS04?)
 

Vedlegg

  • Brewfather.png
    Brewfather.png
    92,8 KB · Sett: 27
Takk igjen. Jeg forstår det slik at man velger en "målprofil", trykker på "autoknappen" og så får man beskjed om hvor mange gram man skal tilsette?

På det vedlagte bildet, er det slik at jeg da skal tilsette alt i mesken? (13,18g CASO4, 3,43g CACL2 og 5.92g MSGS04?)
Stemmer det. På bildet har du valgt "sparge" også, dvs at du tilsetter mineraler og syre i skyllevannet ditt. Jeg pleier å tilsette alt i mesken.. Enklere å løse det opp når det røres inn med malt. I skyllevannet kan du kanskje bruke melkesyre for å dempe pH hvis du skal skylle MYE, men det går helt sikkert fint uten. Epsom Salt har jeg deaktivert i innstillingene. Går heller litt ekstra CaCl. Tilsetnings innstillingene mine ser slik ut, det er hva jeg har valgt å ha på lageret mitt.
 

Vedlegg

  • tilsetninger.png
    tilsetninger.png
    62,5 KB · Sett: 34
Stemmer det. På bildet har du valgt "sparge" også, dvs at du tilsetter mineraler og syre i skyllevannet ditt. Jeg pleier å tilsette alt i mesken.. Enklere å løse det opp når det røres inn med malt. I skyllevannet kan du kanskje bruke melkesyre for å dempe pH hvis du skal skylle MYE, men det går helt sikkert fint uten. Epsom Salt har jeg deaktivert i innstillingene. Går heller litt ekstra CaCl. Tilsetnings innstillingene mine ser slik ut, det er hva jeg har valgt å ha på lageret mitt.

Aldeles strålende. Tusen takk for god hjelp!
 
Tilbake
Topp