Oppskriftsjustering stout

Hei
Brygget meg en stout som eg syns ble ganske OK, så da har eg humler igjen til å lage en ny batch.
Noen som har tips til hvordan eg kan gjøre denne litt mer spennende? Kjedelig å lage helt likt øl..
Tenkte f.eks på å tilsette noe vanilje eller muligens kaffe, men er nybegynner så alle tips tas imot med takk.
Eventuellt endre litt på malt sammensetningen.

Palemalt 1500 g
Munchnermalt 1000 g
Svart malt 250 g
Krystallmalt 250 g

Chinook 13,3 14 g
Amarillo 5% 5 g
Amarillo 5% 25 g
WLP001 California Ale

Brygger i liten skala så dette ble ca 7 liter.

Bruker gjerne litt røkt malt i stout og imperial stout, og store havregryn. Ender oftest opp med litt kaffe og sjoko smak uten å tilsette hverken kaffe eller sjokolade. Mange tilsetter kaffe, gjerne ved flasking/fating. Har ikke gjort det selv. Vanilje ville jeg personlig holdt meg laaangt unna, men det er vel en smaksak.

Blir ikke det der mer som en Black IPA - eller kanskje helst Black APA? Tviler ikke på at det er godt, altså, men du ha med Roasted Barley, finknust, i en stout. Ta 100-150 gram i den oppskriften der, og gå tilsvarende ned på Black Malt. (Det er vel ikke all verdens forskjell på Black Malt og Roasted Barley, men skal det være stout, så ... .)Og så ville jeg selvfølgelig brukt engelske humler;).

Enig med Lars at et lite snev av røyk kan være godt i et mørkt øl. Jeg bruker - i porteren min - hva som ville vært 30 gram peated malt i din oppskrift. Da får du akkurat så mye at du kjenner det hvis du vet at det er der.

Havregryn er greit. Jeg bruker valset bygg (flaked barley), og det kommer sikkert nokså mye på ett ut; gir fin munnfølelse. 300 gram, og gå tilsvarende ned på pale malten.

Sist redigert:
Tilbake
Topp