Oppvarmingstid og nedkjølingstid

Hei og velkommen.

Det er to måter å bygge bryggeri på, den enkle og den kompliserte, selv bygger jeg på den kompliserte måten med PC og microcontrollere, det har tatt 8 år og jeg er ikke ferdi.
Du kan også kjøpe helt ferdige bryggerier som terassebryggeriet fra Stana på http://www.brygging.no/ eller hos http://www.mamut.net/petit/ eller div kjeler på fx. militærutsalg.
Jeg ville gått for brukte beredere, en Ø 50 cm ca 70 cm. høy da kan du koke opp til 150 liter vørt, det vil det bli ettervert,
En Ø 45 cm. 50-60 høy og isolert til msking.
En ca. 100 Liter til varmtvannstank (HLT)
Så mye elementer som du kan få kloa i fra samme sted som beredere, jeg liker elementene fra Tunbamat/Elto etc. vaskemaskiner, de er på  2 Kw og bygger lite opp fra bunnen av kjelen.
Et slikt oppsett kan deretter kompliseres så mye du ønsker.
 
Hei Oddvar,

takk for innspill. Hvor mye samlet effekt bør man ha i en slik HLT på 100 l? Bruker du også varmekolber til kokekaret, og i såfall, hvilken effekt bør man ha der for å unngå dette med å brenne sukkret, men allikevel koke opp raskt? Med isolert meskekar, mener du da at det er unødvendig i første omgang med egen varmekilde? Mao at en baserer seg på oppvarmet vann fra HLT for å starte meskingen og så tilfører evt mer, og varmere, vann dersom man skal meske i flere trinn.

Ellers lurer jeg på om det beste er å sile av vørteren fra meskekaret slik de fleste synes å gjøre, eller om man kan få til et like godt resultat ved å meske i en innerkurv som man så fjerner sammen med byggrestene - og dermed kan koke i samme kar som man mesker? Antar at problem knytter seg til mer uklar vørter, samt at vaskingen blir vanskelig å gjennomføre ved rett temp?

Har sikret meg to beredere nå, men det høres ut som jeg må dra på iris og skru på noen vaskemaskiner også. Kan man bøye varmeelementer? Kan  man bruke de som sitter i oppvaskmaskiner også? Hva er den enkleste måten å få til god termostatstyring på? mange spørsmål... 
 
I en HLT tror jeg det er vanlig å bruke det 2 Kw elementet som står i, siden jeg er elektriker, elementer (turnamat) er gratis og har strøm og plass nok bruker jeg 3 x 6 Kw. oppvarming går da på 1/2-3/4 time, kommer an på hvilken temp jeg vil nå.

I kokekjelen bruker jeg elementen som står i berederen, våtelement, det blir litt beleg på dem men tror ikke detter er av betydning. Jeg bruker 2 x 2 Kw men det kunne gjerne vert 3 stk. til en kjele som tar max 110 liter.

Normalen er å fylle meskekaret med varmtvann fra HLT, ca 78 grader og 2,5 liter pr. kilo malt, meskekaret er isolert såpass at det holder temperaturen under hele meskingen. Modifisert malt som er det vanlige trenger som regel bare å meskes på en temperatur.

Uansett hvordan du mesker må mesken skylles gjennom med varmt vann for å få ut alt søtstoffet.

Elementer kan bøyes helt til de knekker  :)
De tåler en del bøying, elementer fra beredere har jeg bøyd og rettet ut flere ganger (i andre sammenheng) men ingen har knekt ennå så jeg kan ikke si hvor lenge de tåler bøying
Turnamat elementer har jeg ødelagt før jeg har fått dem ut, de tåler tydeligvis mindre, men detter er greie elementer å sette i bunnen på en varmtvannstank, et lite hull og tre dem inn fra _INNSIDEN_ og sett på mutteren som var på dem + silikon/pakning.

Termostat/PID bruker jeg ikke så her vil jeg ikke uttale meg, men ebay har mye.

Skal brygge i slutten av denne uken, håper da å få en nøyaktig logg med oppvarmingstid og nedkjølingstid, det er flere som etterlyser det.
 
Med 6 Kw tok det 1 1/2 time å varme opp 110 liter vann i en uisolert HLT, men det går ann å starte med nødvendig mengde til meskingen, fx. 12 Kg malt pg 39 liter vann, så kan skyllevannet varmes opp under mesking.

Etter endt skylling tar de 20 minutter å bringe 90 liter vørt til kokepunktet med 4 Kw i uisolert kjele, da står elementene på under mesteparten av skyllingen., men detter er en veldi variabel tid.

Det tar 13 minutter å få samme vørtmengde ned til 20 grader med kjøler av 12 mm rør og 2 x 5 meter lengde, ca 6 grader vann inn fra to ender og samlet ut i en. og ikke mindst, omrøring, bruker bare et kobberrør med "vinger" og skumaskin, en pumpe vil ikke greie å pumpe denne mengden igjennom på såpass kort tid.
 
La det være sagt med det samme at jeg er ikke moderator her. Jeg mener dette går mye offtopic nå. Jeg vil foreslå at dere flytter denne diskusjonen til utstyr.

EDIT: Takk, Jalle, du har rett. Nå er emnet sammenslått med det nye emnet som var startet i 'Utstyr'  ;). Eduard
 
Nye medlemmer i forumet som skal samle bryggeutstyr har spurt om hva som trenges av elementer, under brygging i helga loggførte jeg oppsettet mitt

Med 6 kW tok det 1 ½ time å varme opp 110 liter vann i en uisolert HLT, men det går ann å starte med nødvendig mengde til meskingen, fx. 12 kg malt pg 30 liter vann, så kan skyllevannet varmes opp under mesking.

Etter endt skylling tar de 15 minutter å bringe 90 liter vørt til kokepunktet med 4 kW i uisolert kjele, da står elementene på under mesteparten av skyllingen,ca 1,5 time, (to timer skylletid), men 4 Kw er nok minimum for å få fosskoking

Det tar 13 minutter å få samme vørtmengde ned til 20 grader med kjøler av 12 mm rør og 2 x 5 meter lengde, ca 6 grader vann inn fra to ender og samlet ut i en. og ikke mindst, omrøring, bruker bare et kobberrør med "vinger" og skumaskin, en pumpe vil ikke greie å pumpe denne mengden igjennom på såpass kort tid.

bilde av kjøler
 
Tilbake
Topp