1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ordinary bitter på 1035 med wlp013 ????

En tråd i 'Brygging' startet av Mortenpip, 3 Jan 2019.

1. Mortenpip

Mortenpip
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Planlegger en ordinary bitter med OG1035 og wlp013..
    noen som har noen tanker om mesketemp og gjæringstemp??

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her må du vel prøve å unngå at det blir tynt. Meske på 67. Jeg starter alltid 013 på 17, men så kan du la den stige ganske raskt til 19 og 20, sånn at du får mer smakspreg fra den.

det er vel sånn jeg ville gjort det, i alle fall.

Har du en oppskrift?

3. Mortenpip

Mortenpip
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

takker, vurderer å kjøre opp OG til 41 og meske på 67. kjipt hvis det blir for tynt og om abv går opp fra 3,2 til 3,9 er ikke så farlig for meg kanskje, men det var litt med utfordringen og lage godt "lettøl"

Vedlagte filer:

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du har jo nok spesialmalt i den der til at det skal bli godt med smak i den uten at du kjører den opp:).

5. Mortenpip

Mortenpip
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hello sir!!! Nå står 50 liter 1040 bitter på 17 grader. Hvor raskt mener du den bør få det litt varmere på bena?

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du har styring på temperaturen?

La den komme i gang, og sett den så opp på 18. Vil du ha et reinest mulig resultat, kan du holde den der til det verste er over, og så kan du sette den opp til 20. Da gir 013 et temmelig reint øl. Vil du ha mer preg av gjæren, lar du den komme seg gradvis opp på 20 i løpet av et døgn etter at den er kommet i gang.

Jeg har ikke temperaturkontroll, og er stort sett happy med å la den stige fritt. Da står den på et litt kaldt gulv, og der holder den seg på 17 grader så lenge det ikke skjer noe. Når den så kommer i gang, stiger den til 20 når den er på det livligste. Så passer jeg på at den ikke får synke igjen.

Del denne siden