Oregonian oppskrift

SveinB

Norbrygg-medlem
Det ligger en oppskrift uten mengdeangivelser på forumet - den er fra 2014. Jeg kan ikke bruke den ettersom jeg må ha mengdeangivelser for å brygge. Er det noen som kan hjelpe med en oppskrift - gjerne en som er utprøvet og med godt resultat?
 
Det ligger en oppskrift uten mengdeangivelser på forumet - den er fra 2014. Jeg kan ikke bruke den ettersom jeg må ha mengdeangivelser for å brygge. Er det noen som kan hjelpe med en oppskrift - gjerne en som er utprøvet og med godt resultat?
Link til den da?
 
Det ligger en oppskrift uten mengdeangivelser på forumet - den er fra 2014. Jeg kan ikke bruke den ettersom jeg må ha mengdeangivelser for å brygge. Er det noen som kan hjelpe med en oppskrift - gjerne en som er utprøvet og med godt resultat?
Hva er meskeeffektiviteten din, og hvor mye ønsker du til gjæring?
 
Hva er meskeeffektiviteten din, og hvor mye ønsker du til gjæring?
Har ikke god oversikt over meskeeffektiviteten. Brygger på Speidel 25. Med 7 kg malt i røret ender jeg som regel med 25 l til gjæring, og hadde tenkt å brygge en oregonian på denne lesten.
 
Ok.....
Max i Speidelen: 27 liter
3 liter tap i avdamping på 1 times kok
2 liter tap til trub igjen i kjele
22 liter til gjæring
OG 60
75% meskeeffektivitet
Pale ale: 5,89 kg
Vienna: 0,26 kg
Munic: 0,26 kg
3liter/kg meskevann --> 19-ish liter
Regner 0,8 liter opptak/kg malt
Skyllevann --> 13-ish liter

Husk at humletilsetninger må beregnes inkl. trub i kjelen, dvs i dette tilfellet for 24 liter.
Så kan det jo hende at du bare har normalt 1 liter trub igjen, og da blir det 23 liter til gjæring. Har du virkelig så lite tap til trub og avdamping at du får 25 liter til gjæring på en 27 liters kok?
 
Sist redigert:
Dette er supert! Brygging neste uke - jeg skal gi et ord om hvordan det går. Takk for god hjelp!!
 
Humletilsetninger...
Northern Brewer 6g @ 60 min. --> 5,49 IBU
Cascade 20g @ 10 min --> 4,05 IBU
Citra 85g @10 min --> 37,68 IBU
Total IBU --> 47-ish
(Jeg har her angitt 85g Citra @10 min. Oppskriften sier @ WP, men jeg er usikker på utnyttelsesgraden ved denne, samt at man må ha mye mer humle. Brukes (eller ikke) på egen risiko) :)

Tørrhumling Citra 1,8g/liter @ 5 dager igjen.
 
Humletilsetninger...
Northern Brewer 6g @ 60 min. --> 5,49 IBU
Cascade 20g @ 10 min --> 4,05 IBU
Citra 85g @10 min --> 37,68 IBU
Total IBU --> 47-ish
(Jeg har her angitt 85g Citra @10 min. Oppskriften sier @ WP, men jeg er usikker på utnyttelsesgraden ved denne, samt at man må ha mye mer humle. Brukes (eller ikke) på egen risiko) :)

Tørrhumling Citra 1,8g/liter @ 5 dager igjen.
Flott - mange mange takk!!
 
Dette er en fantastisk god øl, bare for å ha sagt det:)

Selv tilsatte jeg citra som hop stand, kjøle til 80ish grader, og la den trekke i ca 30 min før nedkjøling av vørter.
 
Jeg brygget denne forleden. Brukte US Safale 04 (2 pakker), koketid 60 minutter. Den gjærer fint og jevnt, og vørteren smakte bra og hadde fin farge.
Skal gi et ord når det ferdige produktet kan skjenkes.
 
Jeg brygget denne forleden. Brukte US Safale 04 (2 pakker), koketid 60 minutter. Den gjærer fint og jevnt, og vørteren smakte bra og hadde fin farge.
Skal gi et ord når det ferdige produktet kan skjenkes.
Hvordan gjorde du det med humla?
 
Er fremdeles på fjellet, men kan bekrefte at det brygget vi nå har døpt «Yngves Oregonian» er et supert sommerøl - helt herlig!!
 
Er fremdeles på fjellet, men kan bekrefte at det brygget vi nå har døpt «Yngves Oregonian» er et supert sommerøl - helt herlig!!
Oi! For en ære! :) Men jeg vet ikke helt om jeg har gjort meg fortjent til det da :eek: Hyggelig at det smakte :)
 
Tilbake
Topp