1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oslo Mikrobryggeri - Steamer

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Jonas Kjølstad, 20 Jul 2016.

1. Jonas Kjølstad

Jonas Kjølstad
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei!

Skal brygge Oslo Mikrobryggeri sin Steamer med oppskrift fra Ølbrygging - fra hånd til munn.

Står i oppskriften at man skal bruke 10 gram Ringwood gjær, noe jeg syntes er rart da Ringwood er en flytende gjær.

Er ingen andre oppskrifter i boka som skriver noe om hvor mange gram gjær man skal bruke.

Noen som har peiling?
    Noen som har brygget denne oppskriften og har evt andre forslag/kommentarer?

2. Erlendso

Erlendso
    Expand Collapse
    Dommer

Ringwood er ikke den mest populære gjærtypen blandt hjemmebryggere; Kanskje fordi den er noe krevende ift. temperatur, diacetyl, og at man bruker riktig mengde.
    Det er egentlig synd at den ikke brukes mer da Ringwood kan produsere fantastiske pale ales og IPAs.
    Bruk Mr. Malty kalkulatoren, pass på gjæringstemp og tid, så går det nok bra.

3. Stian Andreassen

Stian Andreassen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

WLP810 …?

4. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

810 er absolutt å foretrekke fremfor fx us 05 på steam

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har litt tid til overs så jeg driver å fyller inn info i bryggekalenderen.
    Planen er å sette en klon av OMB sin steamer fra hånd til munn-boka om en liten stund.
    Er det noen som sitter med oppskriften/boka for hånden og kan legge den ut her?
    Jeg har allerede notert ned én versjon, men mener å huske at det var noe som var feil med den.

6. Jørn Hammerud

Jørn Hammerud
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

7. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klarte å grave frem denne oppskriften i gamle notater.
    Stemmer det at denne ikke er humlet med cascade? Mener å huske det ble diskutert noe rundt dette for en stund siden.

8. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke 1187 en ale gjær da?

9. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Joda, men det er den OMB visstnok benytter. Selv har jeg ikke helt bestemt meg for hvilken gjær jeg skal bruke. Heller litt mot wlp2112.

10. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Trodde hele poenget med en Steam Beer var å gjære lagergjær på ale temperatur.

11. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nesten. Det er spesiell lagergjær som gjæres på aletemperatur OG man bruker Northern Brewer humle ;) Og den må være brygget på Anchor, ellers heter det California Common :p

Einar Michelsen og LarsUlv liker dette.

Del denne siden