Over pitching av gjær

Søndagskveld/natt fikk jeg ånden over meg og brygget meg en pale ale med citra og cascade.

Meget fornøyd med vørter med mye god smak og en fantastisk lukt :)

Ble ferdig kl 2 på natta og pitchet godt hydrert gjær. Men på natta har noe gått galt, enten at jeg var trett eller at jeg regnet feil eller feil tall i kalkulator. Men har pitchet alt for mye gjær.

Uansett på 45 liter med OG 1.052 ble det pitchet 4 pakker med tørrgjær, og mye o2. Og på vei til jobb kl 08;00 kikket jeg innom for å sjå på gjæringen og det putret svært friskt i gjæringslåsen.

2 dager etter ser jeg i loggboken min for å planlegge når jeg kan forvente meg å tilsette litt humle for tørrhumling, og ser at jeg har pitchet mye mer en planlagt i forhold til kalkulatoren

Men hva skjer med en så overpitchet vørter ? Har aldri overpitchet mer enn 10 % før. Er sjansen stor for usmaker eller er det bare å ta det rolig og satse på at ølet blir bra ?


Easybrew
 
Er ikke noen erfaren brygger, men har overpitchet selv en gang. Skulle lage en liten eksperimentell batch på 10L med 100% pilsnermalt og perle som humle. OG var 1,044, og jeg kjørte på med en hel pakke US-05 uten å tenke meg om. Dette er altså mer enn dobbelt så mye som mrmalty anbefaler. Ølet ble godt det! Ingen usmaker som jeg kan finne. Slik jeg har skjønt det "snakker" gjærcellene sammen slik at om det er for mye gjær i forhold til sukker går noen av dem i dvale med en gang slik de normalt gjør mot slutten av gjæringen.
 
Du vil vel nå FG noen dager før det du er vant til, men også få mindre og ester-preg fra gjæren. Jeg både underpitcher og overpitcher rett som det er hvis jeg er halv-lei en gjær og ser hva som skjer.
 
Må snart tørrhumle da siden den nå ser ut som den roer seg. Er vel 4 dagen den står nå :)

Uansett hvilket øl jeg gjærer så tripper jeg innom gjæringsrommet like spent hver dag.. Akkurat som en 5 åring som venter på noe.

Easybrew
 
Jeg ville heller brukt tappedag som referanse for tidspunkt for tørrhumling. Jo mer gjær som flokkulerer og faller ut før du tørrhumler jo bedre. Og så slipper du en evt gress-smak de første dagene hvis du tørrhumler over lengre tid. (7+dager ish, spørs på temp og humle)

Men ja, å ta seg en runde i kjelleren med gjærende øl er som å gå en rundt i en godteributikk, bortsett fra at du ikke får smakt så mye av det som er ferdig godis :)
 
Tilbake
Topp