Over-sparging?

Hei!
På et par av ølene jeg har laget har jeg merket en betydelig astringent (bitter, men ikke humlebitter, tørr smak, som kjennes på begge sidene av tungen) smak.
Jeg lurer på om det kan skyldes for mye skylling  :jaha:
Jeg brygger på en Bratberg kompaktbrygger, og prosessen der er slik som på en BB30, at jeg hever maltrøret og slår skyllevann over. Med denne konstruksjonen er det ikke mulig for meg å måle sukkerinnholdet i avrenningen, da det ikke er plass til å komme til. Jeg vet at SG på skyllingen ikke bør komme under 1.010, men det er det altså ikke mulig å måle på en fornuftig, enkel måte. Jeg skyller med omtrent like mye vann som jeg mesker med, og vannet holder alltid mellom 75 til 80 grader. Jeg bruker PH 5.2 stabilizer i både mesk og skyllevann.
Jeg bruker ca 3 kvarter på å skylle, og legger et lokk av aluminiumsfolie (med en milliard hull) over malten, deretter sprer jeg forsiktig vann over hele lokket mitt.
Så, er det noen kloke hoder som vil synse litt for meg?  :yes:
 
Jeg har en liten tau talje i taket slik at jeg kan løfte maltrøret med den ene handa og få dråper på reflektometeret med den andre, men jeg tror ikke det er skyllingen. Jeg bruker ikke 5.2 i skyllevann.

--
 
Hans Einar skrev:
Jeg har en liten tau talje i taket slik at jeg kan løfte maltrøret med den ene handa og få dråper på reflektometeret med den andre, men jeg tror ikke det er skyllingen. Jeg bruker ikke 5.2 i skyllevann.

--

Det høres ut som en bra løsning, men jeg tviler på at en talje i taket er noe madammen her vil sette pris på..  :D
 
TrondR skrev:
Hei!
På et par av ølene jeg har laget har jeg merket en betydelig astringent (bitter, men ikke humlebitter, tørr smak, som kjennes på begge sidene av tungen) smak.
Jeg lurer på om det kan skyldes for mye skylling  :jaha:
Jeg brygger på en Bratberg kompaktbrygger, og prosessen der er slik som på en BB30, at jeg hever maltrøret og slår skyllevann over. Med denne konstruksjonen er det ikke mulig for meg å måle sukkerinnholdet i avrenningen, da det ikke er plass til å komme til. Jeg vet at SG på skyllingen ikke bør komme under 1.010, men det er det altså ikke mulig å måle på en fornuftig, enkel måte. Jeg skyller med omtrent like mye vann som jeg mesker med, og vannet holder alltid mellom 75 til 80 grader. Jeg bruker pH 5.2 stabilizer i både mesk og skyllevann.
Jeg bruker ca 3 kvarter på å skylle, og legger et lokk av aluminiumsfolie (med en milliard hull) over malten, deretter sprer jeg forsiktig vann over hele lokket mitt.
Så, er det noen kloke hoder som vil synse litt for meg?  :yes:

Tørrhumler du? I såfall mye? Med mindre det er noe galt med stabilizeren din så gjør du jo alt korrekt i mine øyne.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hei

Jeg bruker og Bratberg kompaktbrygger, og jeg gjør det relativt likt som deg. Eneste forskjellen er at jeg enda ikke har pH Stabilizer. Har også fått en bismak på de 3 ølene jeg har laget så langt. Er ikke så erfaren i smaksbildet på øl, men kanskje den kan kalles astringent?

Er du kommet noe lengre i feilsøkingen din?

Har en ESB der denne smaken gav seg med litt lagring, vil dette være felles for alle brygg som har denne "bismaken"?

Har og et Lucky Jack inspirert brygg som er brygget til bursdagsfeiring neste helg, så er veldig spent på om også denne batchen har denne smaken.

Denne tørrhumlet med 25g Cascade. De to andre er ikke tørrhumlet i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp