1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Overføre øl fra 19l til 9 liter fat ?

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Risvold, 19 Nov 2014.

1. Risvold

Risvold
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, noen som har prøvd dette ? Har fullt 19l fat, og skulle gjerne hatt 9 av disse over på et 9 liter fat. Noen som har prøvd og har praktiske tips ?

2. RuLu

RuLu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1. Åpne sikkerhetsventil på 19l fatet og slipp ut trykket. 2 Lag et bypass mellom øl ut ventilene. 3 Sett på 0,3 Bar på gass inn på 19 l fatet. Det er slik vi gjør dette. Pass på at fatene er iskalde. Du kan få litt problemer med skum i mottakerfatet.

Sendt fra mobil

Risvold liker dette.
  3. Risvold

Risvold
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ok, takker. Men det er øl ut på begge fatene som benyttes ? Og det er ikke problem å bare fylle på til det er fult i det mindre fatet ?

4. Audun F

Audun F
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg gjør nesten som @RuLu, med den forskjellen at jeg trykksetter mottakeren til samme trykk som donorfatet før jeg kobler sammen UT/UT.
    Så bruker jeg en fleksitapp på mottakerens INN for å blø av trykket (fungerer bare som en kran for å slippe ut gass etter som ølet strømmer inn). Kan sikkert bare bruke sikkerhetsventilen, men det er litt mer behagelig å holde inne en fleksitapp 'trigger'. Jo saktere du gjør dette, jo mindre skumproblemer får du. Jeg bruker ca 5min på 9liter.

Risvold liker dette.
  5. Jens Kristian

Jens Kristian
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg gjør omtrent som Audun. Jeg trykker opp 9 l fatet med CO2 og purger noen ganger for å fjerne oksygen fra 9 l fatet. Deretter setter jeg på litt mindre trykk på 9 l fatet enn jeg har på 19 l fatet og kobler sammen øl ut koblingene. Deretter fjerner jeg trykk litt og litt på 9 l fatet, og etterfyller CO2 på 19 l fatet. Jeg holder hele tiden trykket i nærheten av karbineringstrykket. Jeg kan egentlig ikke se hvordan skum skal kunne bli noe problem. 9 l fatet bør ikke fylles helt. Vanligvis veier jeg 9 l fatet for å ha kontroll på fyllingen.

Risvold liker dette.
  6. RuLu

RuLu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Beklager litt ufullstendig forklaring. Helsikes mobiltastatur. Gjør det også som Audun, men med sikkerhetsventilen som hastighetsregulator, samt maltvekta vår som kontroll.

Sendt fra mobil

Risvold liker dette.

Del denne siden