Overføre øl fra 19l til 9 liter fat ?

Hei, noen som har prøvd dette ? Har fullt 19l fat, og skulle gjerne hatt 9 av disse over på et 9 liter fat. Noen som har prøvd og har praktiske tips ?
 
1. Åpne sikkerhetsventil på 19l fatet og slipp ut trykket. 2 Lag et bypass mellom øl ut ventilene. 3 Sett på 0,3 Bar på gass inn på 19 l fatet. Det er slik vi gjør dette. Pass på at fatene er iskalde. Du kan få litt problemer med skum i mottakerfatet.

Sendt fra mobil
 
1. Åpne sikkerhetsventil på 19l fatet og slipp ut trykket. 2 Lag et bypass mellom øl ut ventilene. 3 Sett på 0,3 Bar på gass inn på 19 l fatet. Det er slik vi gjør dette. Pass på at fatene er iskalde. Du kan få litt problemer med skum i mottakerfatet.

Sendt fra mobil

ok, takker. Men det er øl ut på begge fatene som benyttes ? Og det er ikke problem å bare fylle på til det er fult i det mindre fatet ?
 
Jeg gjør nesten som @RuLu, med den forskjellen at jeg trykksetter mottakeren til samme trykk som donorfatet før jeg kobler sammen UT/UT.
Så bruker jeg en fleksitapp på mottakerens INN for å blø av trykket (fungerer bare som en kran for å slippe ut gass etter som ølet strømmer inn). Kan sikkert bare bruke sikkerhetsventilen, men det er litt mer behagelig å holde inne en fleksitapp 'trigger'. Jo saktere du gjør dette, jo mindre skumproblemer får du. Jeg bruker ca 5min på 9liter.
 
Jeg gjør omtrent som Audun. Jeg trykker opp 9 l fatet med CO2 og purger noen ganger for å fjerne oksygen fra 9 l fatet. Deretter setter jeg på litt mindre trykk på 9 l fatet enn jeg har på 19 l fatet og kobler sammen øl ut koblingene. Deretter fjerner jeg trykk litt og litt på 9 l fatet, og etterfyller CO2 på 19 l fatet. Jeg holder hele tiden trykket i nærheten av karbineringstrykket. Jeg kan egentlig ikke se hvordan skum skal kunne bli noe problem. 9 l fatet bør ikke fylles helt. Vanligvis veier jeg 9 l fatet for å ha kontroll på fyllingen.
 
Beklager litt ufullstendig forklaring. Helsikes mobiltastatur. Gjør det også som Audun, men med sikkerhetsventilen som hastighetsregulator, samt maltvekta vår som kontroll.

Sendt fra mobil
 
Tilbake
Topp