Overfylling av co2-flaske

Jeg fyllte en 4 kg co2-flaske i dag. Da jeg kom hjem og skrudde på manometeret såg jeg at trykket var mye høyere enn normalt, 80 bar mot normalt ca 50 bar. Han som fyllte virket å være nyansatt, så nå er jeg litt nervøs for at det er fyllt for mye og at det kan være farlig. Har jeg grunn til det?
 
Ikke så lenge du holder flasken kjølig, men hvis du er usikker kan du bare tappe ned til 50bar. Det burde ikke være mye gass.
 
Kun veiing som kan måle fyllemengde, ikke trykk på co2. Den bør ligge statisk mellom 45-65 bar alt etter omgivelsestemperatur. Har personlig ikke klart å overfylle en flaske (har prøvd hardt) og tror ikke det faktisk er teknisk mulig uten at du kjøler ned flasken du fyller på til -70 eller noe slikt før fylling

Mvh Frode
 
Trykk, volum og temperatur henger sammen så det er klart vi kan regne på det bare vi vet volumet av flaska
Gitt at en full 4 kg CO2 flaske skal ligge på 60 bar (6000 kPA) ved romtemperatur 20 C (293 K)

Gir det meg at volumet er ca 27 L

(4000 g / 44 g/mol ) * 8,314 * 293 K / 6000 kPa = 36,9 L
 
Trykk, volum og temperatur henger sammen så det er klart vi kan regne på det bare vi vet volumet av flaska
Gitt at en full 4 kg CO2 flaske skal ligge på 60 bar (6000 kPA) ved romtemperatur 20 C (293 K)

Gir det meg at volumet er ca 27 L

(4000 g / 44 g/mol ) * 8,314 * 293 K / 6000 kPa = 36,9 L
Du glemmer en faseovergang fra flytende til gass.
 
Tilbake
Topp