Overgang til fat. Karboneringsspørsmål

n5k

Norbrygg-medlem
Etter å ha flasket nesten 1000 liter øl er det nå på tide å ta skrittet over på fat for min del. I den anledning dukker det selvsagt opp litt spørsmål. Det første er karbonering. Jeg er sugen på å ha mulighet til å styre karbonering alt etter hvilket øl jeg har på fatene. Tanken er å bygge meg en keezer med fem fat, og ha litt forskjellig å by på til enhver tid. Dersom jeg kjøper en regulator med to utganger, kan jeg da bruke den ene til karbonering, på det trykket som passer til ølet som karboneres, og altså justere dette alt etter som, og kjøre den andre utgangen videre på serveringstrykk til en manifold som fordeler til de fem fatene som står på kranene? Eller må jeg ha en regulator med individuelle utganger til alle fatene dersom disse skal ha forskjellig karbonering?
 
Du trenger ikke individuell trykkjustering på alle. Du kommer langt med to, og for å være sikker kan du gå for tre. Kjør splitter der du har likt trykk på flere fat, som du selv skriver.
Med tre kan du ha en til karbonering, og de to andre til servering med 'høyt' og 'lavt' trykk
 
Så høyt karbonerte øl må også serveres med høyere trykk? Det holder ikke å bare karbonere dem med høyere trykk?
 
CO2 vil alltid søke å nå likevekt. Dersom du har en britisk mild og en amerikansk stout på samme linje, vil de påvirke hverandre. Ikke fra fat til fat, men den ene trenger godt 1 vol, og den andre kan ha opp mot 3 vol, så hva skal du velge som vedlikeholdstrykk. Som servering kan du kjøre samme trykk over en kveld uten at CO2 opptaket påvirkes nevneverdig.
 
Vet ikke om det er skrevet noe sted eller om dette common knowledge, men jeg velger å gi mitt første ordentlige råd her inne.
Når det gjelder CO2 flasker og koblinger, sjekk alltid at det ikke er lekkasje på systemet. Dette gjøres veldig enkelt ved å spraye med en lekkasje spray, eller ved utblandet zalo. Bobler = lekkasje.
Hilsen en som monterer gasslokkesystemer til daglig (blant annet CO2 anlegg).

Husk CO2 dreper!

En mer tragisk utgave av samme tabbe:
For noen år siden fant vi familiens høyt elskede kanin Sprett død på golvet. Samme veld oppdaget jeg at min nyfylte CO2-tank var tom. Jeg har ennå ikke fortalt barna om den mulige sammenhengen...

Det viste seg at jeg hadde skrudd slange koblingen fra CO2 regulatoren for dårlig fast, med det resultat at både min 6 kilos flaske med CO2, samt fatet var tomt for gass :lmao: moralen må være.. skru fast ALLE koblinger.. :lessmile:

Jeg tømte også en flaske med CO2 i løpet av en natt... Det hele fordi koblingene på Corneliusfatet ikke var skrudd til annet enn for hånd
 
Det ble handel på Bryggselv i går. Pga. tynn lommebok (offentlig ansatt, hehe) ble det regulator av samme type som du linker til, Oddvar, bare med én utgang. Det geniale med disse, fant jeg ut, er at de kan bygges på etter hvert. Så når jeg begynner å nærme meg noe med keezeren, så kan jeg kjøpe en med fire, og koble disse to sammen, så har jeg et fint utgangspunkt til å kjøre det trykket jeg måtte ønske i de forskjellige fatene. Så får det bli manifold for å fordele, og bare kjøre det samme trykket på alt en stund først.
 
Jeg er sterk tillhenger av og bruke samme trykk for karbonering og servering, hvorfor drive og justere opp og ned hele tiden ?
Har du da to forskjellige øl trenger du en slik pluss evt. splittere hvis det er flere fat med samme trykk.
https://www.bryggselv.no/fat-og-co2...2-Regulator-med-2-utganger-400114-p0000000446
Jeg ville hatt en med 3 utganger, en for høyere trykk til rask tvangskarbonering.

Men manometrene på disse er alr for grove, er også tilhenger av og bytte dem ut med 2 bars manometer, og kanskje ett med 4 bar hvis man har flere.
 
Det er 1/4" gjenger på disse. Bsp eller bspt.
Vet ikke om det er så enkelt å bygge ut disse, men umulig er det vel ikke.
 
Tilbake
Topp