Overgjær som Undergjær

Beron

 
Etter å ha lest til øyet ble stort og vått både her og på andre forum har jeg omsider bestemt meg for å begynne med ekstraktbrygging i første omgang.

Nødvendig utstyr ble bestilt fra Petit og pakka kom i dag.

Har et stort ledig kjøleskap som jeg kan stille til å holde temp på 10-14 grader og har veldig lyst til å prøve å lage pils i første omgang.

Det som imidlertid gjør meg betenkt er at jeg opprinnelig hadde bestilt undergjær til dette bruk, men ble anbefalt å kjøpe nottingham overgjær i stedet.
(7023 NYHET 11 gr Notthingham overgjær til 25 liter (som undergjær bruk 2 pakker) 25,00)

På nettsiden til Petit er det opplyst at man skal bruke 2 pakker hvis den skal brukes som undergjær.

Er det noen som har forsøkt dette ?
Jeg trodde at overgjær og undergjær var helt forskjellige typer med forskjellige temperaturpreferanser slik at hvis man bruker overgjær som undergjær funker ikke gjæren fordi det blir for kaldt ??

Er det noen som kan svare på dette ?
Er redd for å ende opp med to døde 25 litere  :-\
 
Det er forskjellige typer, ja, men det kan hende at denne gjæren er forholdsvis 'clean' og ølet som er gjæret med dette kan smake som undergjæret øl, dersom man forgjærer på lav temperatur. Når man gjærer på lavere temperatur trenger man gjerne mere gjær, derfor er anbefalingen å bruke 2 pakker. Mén, vil du brygge et ekte undergjæret øl så må du nok få tak i undergjæret gjær. Det kan være alt fra noen SafLager-tørrgjærpakker til Wyeast gjær.
 
Takker for svar!
Det stemmer det du sier om temperatur toleranse for nottingham gjæren.
Var innom sidene til produsenten av Nottingham og fant følgende informasjon der :

Good tolerance to low fermentation temperatures, 14°C (57°F), allow this strain to brew lager-style beer. Recommended 14° to 21°C (57° to 70°F) fermentation temperature range.

Om 14 grader er lavt nok til å få en f.eks pils lignende smak er vel kanskje tvilsomt ?

Har du testet SafLager gjæren ?

Så på Wyeast XL flytende gjæren på Petit, men synes tilleggskostnaden på 90 kr bare for gjæren til 25 liter er drøy.

Brygget blir selvfølgelig ikke kostende noen stor formue uansett, men er litt gøy å forsøke å brygge noe som smaker like bra/bedre enn kommersielt øl til vesentlig lavere pris.

Det er kanskje mulig å lage en en forgjær kultur på et par liter væske med maltekstrakt, tilsette en xl ampulle og deretter fordele kulturen på f.eks 2*25 liter ?
 
Jeg satte en pale ale med gjær dyrket opp fra en flaske av Nøgne Ø sin Pale Ale for noen uker siden.

Etter hva jeg har forstått bruker de Nottingham tørrgjær. Gjæringen foregikk ved 20-22 grader fordi det var varmt i været i sommer, og selv i kjelleren min ble det stigende temperatur.
Er nok litt skuffet over resultatet, men det er mulig at det er fordi ølet ikke er helt klart enda at det smaker litt bittert av gjær. Det tar utrolig lang tid før dette synker til bunns, jeg tror fatet har stått 6 uker nå jeg, og fortsatt er ikke ølet klart.
Tidligere har jeg brygget med Petit sin undergjær (brewferm? tørrgjær) med veldig bra resultat.

Det har kanskje mye med temperaturen å gjøre dette, og det er vel dermed å anbefale gjæring ved lavere temperatur enn 20 grader med Nottingham gjæren (eller iallfall den som er dyrket opp fra Nøgne Ø's flasker).

Har satt en IPA med samme gjæren, og den lyktes jeg med å gjære ved lavere temperatur. Er veldig spent på den, men heller ikke der er gjæren sedimentert enda. Denne har riktignok bare stått 2 uker, men på flasker. Så det begynner å bli på tide.

Hilsen Ola
 
Ola: er du sikker på at gjæren i fra flasken er 100% uforandret.. høres ut som den er litt mutert på veien... Den gjæren skal jo være ekstremt flokulent og den høres jo akkurat motsatt ut...

Richard
 
Jo, tanken har slått meg at det må være noe med den gjæren. Men jeg har altså bare dyrket opp en gang fra en Nøgne Ø Pale Ale (forresten et nydelig øl), og tilsatt slurryen til gjæringskaret. Vanskelig å se for seg så rask mutasjon, men det kan jo også være en infeksjon.

Jeg lurte nesten litt på om det faktisk var Nottingham gjær i den flasken, og eventuelt om den gjæren faktisk er særlig god til å  gjære øl i gjæringskar med. Nøgne Ø tilsetter den vel bare for flaskegjæring.

Men det kan vel også tenkes at den relativt høye gjæringstemperaturen gir dårligere flokkulering?

Er spent på IPA'en nå, og har tro på at en tydeligere humlearoma i den vil kamuflere mer av noe jeg synes lignet gjærsmak...

Ola
 
Hei,

Tror ikke temperaturen alene gir dårlig flokkulering.. Hvor vitt Nøgne Ø bruker samme gjær til ettergjæring vet jeg ikke, men det er det sikkert noen her ute som vet mer om.

Det er jo alltid litt risiko og dyrke opp en flaske, lykkes man så er det bra.

Øl som ikke blir slik man alltid vil kan jo fort smake greit allikavel..

Lykke til :)


Richard
 
Har fått bekreftet at Nøgne Ø bruker Nottingham tørrgjær i produksjonen, både til primærgjæring og flaskegjæring. (Besøkte det nye anlegget på Rygene like over nyttår.) Bryggeriet fremhever selv Nottingham-gjærens evne til å flokkulere som en av grunnene til at de bruker den.

Forøvrig ikke helt uvanlig å gjære lager ved så høy temperatur som 14 C. Som et eksempel kan man nevne det nye Lervig-bryggeriet i Stavanger (nevnt som et eksempel, ikke fordi kvaliteten er så fantastisk...). Der gjæres ølet ved 12-14 C.  Jeg ville dog heller satset på en skikkelig lagergjær.

Mvh. Gahr Smith-Gharsen
 
Tilbake
Topp