Overgjæret øl av lagermalt?

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har noe lagermalt som burde bli brukt opp og lurer på om man kan brygge noe annet enn kølsh av dette?  Noen som vet om andre øltyper som kan prøves ut?
 
Du kan erstatte pale malt med lagermalt i alle oppskrifter, men selvsagt vil maltpreget bli noe annerledes. Av ale-typer som stort sett brygges med lagermalt (selvsagt med andre malttyper tilsatt også) kan nevnes: All belgisk ale, altbier, weissbier, baltisk porter, australsk sparkling ale. Sikkert flere også, som jeg ikke kommer på i farten.
 
What he said. Ingenting som står i veien for dette. Eksperimenter av hjertens lyst. Det er ikke noe "magisk" med pilsmalt som gjør at den ikke tåler å gjæres med ale-gjær.
 
Nå då så!
Da er det bare å sette igang i morra den dag,  bare å komponere ein oppskrift i kveld og å fylle opp med vann i kveld!
 
Gahr skrev:
Du kan erstatte pale malt med lagermalt i alle oppskrifter, men selvsagt vil maltpreget bli noe annerledes. Av ale-typer som stort sett brygges med lagermalt (selvsagt med andre malttyper tilsatt også) kan nevnes: All belgisk ale, altbier, weissbier, baltisk porter, australsk sparkling ale. Sikkert flere også, som jeg ikke kommer på i farten.

Enkelte lyse belgiske klassikere brygges vel med bare pilsnermalt. Eller husker jeg helt feil nå?
 
Sverre K skrev:
Har noe lagermalt som burde bli brukt opp og lurer på om man kan brygge noe annet enn kølsh av dette?  Noen som vet om andre øltyper som kan prøves ut?

Jeg bruker stor inblanding av pilsmalt i flere typer Pale Ale, Blond Ale og Porter.

Det kan nok kompenseres noe for pils malten med tilskudd av munic og crystal malt. I alle fall har jeg gjort det når jeg har vært tom for Pale Malt med godt hell.
 
Tilbake
Topp