Overgjæret Pilsner

Det skal visst være flere som har brygget "Pilsner"-øl ved bruk av overgjær.
Er det noen som har erfaring/oppskrift til slikt brygg?

mvh
Bjorf
 
Det som ligger nærmest er vel california common og kolch.
oppskrift på kolch
BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: #2 Bredes Kolsch
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: Kolsch
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 52,00 L     
Boil Size: 64,15 L
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 9,8 EBC
Estimated IBU: 26,5 IBU
Brewhouse Efficiency: 84,80 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
8,50 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        81,75 %     
1,00 kg      Wheat Malt, Bel (3,0 EBC)                Grain        9,59 %       
0,25 kg      Munich Malt (20,0 EBC)                    Grain        2,40 %       
0,25 kg      Vienna Caramalt (50,0 EBC)                Grain        2,40 %       
50,00 gm      Select Spalt [4,30 %]  (90 min) (First WorHops        3,4 IBU     
100,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)Hops        19,4 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)Hops        3,4 IBU     
50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (1 min) Hops        0,4 IBU     
5,00 gm      Chalk CACO3 kalsiumkarbonat (Mash 60,0 minMisc                     
5,00 gm      Gypsum (Calcium Sulfate)CASO4 (Mash 60,0 mMisc                     
5,00 gm      Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)            Misc                     
6,00 gm      Salt (Mash 60,0 min)                      Misc                     
10,00 gm      Klar urt (Boil 15,0 min)                  Misc                     
0,40 kg      Sugar, Priming (2,0 EBC)                  Sugar        3,85 %       
2 Pkgs        Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [Starter Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Bredes god utgjæring medium body
Total Grain Weight: 10,00 kg


----------------------------
Bredes god utgjæring medium body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        mash in            Add 49,97 L of water at 63,0 C      60,0 C       
60 min        Saccharification  Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
10 min        Mash Out          Add 0,02 L of water and heat to 76,076,0 C       


Gjær på ca 16 grader i ølet og du vil få et øl som minner om pils, men ikke helt
 
Eller en amerikansk cream ale?

Jeg brygget en gang noe slikt, med Safale S-04 og Hallertau Mittelfrüh (eller var det Saaz?) som aromahumle. Den ble altfor fruktig, og jeg likte den ikke noe særlig  før det bare var én flaske igjen. Da hadde fruktigheten endret seg, og den var i grunnen ganske nydelig. Med en mer nøytral gjær bør det gå fint.
 
Kjetil S skrev:
Eller en amerikansk cream ale?

Jeg brygget en gang noe slikt, med Safale S-04 og Hallertau Mittelfrüh (eller var det Saaz?) som aromahumle. Den ble altfor fruktig, og jeg likte den ikke noe særlig  før det bare var én flaske igjen. Da hadde fruktigheten endret seg, og den var i grunnen ganske nydelig. Med en mer nøytral gjær bør det gå fint.

Jeg brygget en tilsvarende diacetylbombe nå for noen uker siden, brygget med saflager s-23. Har til nå smakt og syns den både smaker smør og fruktig. Jeg håper det vil avta noe med lagring, men om den er like lei om noen mnd går den i dass. Jeg burde gitt den en D-rast, men nå er det forsent.
 
Jeg har et par ganger brygget på pilsner ekstrakt (Weyermann) Med overgjær.Etter det jeg husker så var det Safale S04 jeg brukte. Riktignok hadde jeg i Caramalt og en gang både cara og crystall. Resultatet ble for søtt. Finnes det noen flytende overgjær som gjærer langt ned? Og hva med pilsner enzym vil det kunne gå an?
 
White Labs WLP001/Wyeast 1056 har svært god utgjæringsgrad. Ikke bruk pilsnerenzym! Det er i det store og det hele bare noe tull (etter min høyst personlige mening).
 
Ok. takker for svar. Jeg kommer til å bestille en kanne ekstrakt med Weyermann pilsner i gjen temmelig snart. Det er lyst og lettdrikkelig øl som er min favoritt. Men jeg har også smakt noen få ale fra NØ og noen engelske som er virkelig bra.
 
Tilbake
Topp