1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Overgjæret Pilsner

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Bjorf, 12 Okt 2009.

1. Bjorf

Bjorf
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det skal visst være flere som har brygget "Pilsner"-øl ved bruk av overgjær.
    Er det noen som har erfaring/oppskrift til slikt brygg?

mvh
    Bjorf

2. Brede

Brede
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det som ligger nærmest er vel california common og kolch.
    oppskrift på kolch
    BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: #2 Bredes Kolsch
    Brewer: Brede Venås
    Asst Brewer:
    Style: Kolsch
    TYPE: All Grain
    Taste: (35,0)

Recipe Specifications
    --------------------------
    Batch Size: 52,00 L     
    Boil Size: 64,15 L
    Estimated OG: 1,052 SG
    Estimated Color: 9,8 EBC
    Estimated IBU: 26,5 IBU
    Brewhouse Efficiency: 84,80 %
    Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
    ------------
    Amount        Item                                      Type        % or IBU     
    8,50 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)            Grain        81,75 %     
    1,00 kg      Wheat Malt, Bel (3,0 EBC)                Grain        9,59 %       
    0,25 kg      Munich Malt (20,0 EBC)                    Grain        2,40 %       
    0,25 kg      Vienna Caramalt (50,0 EBC)                Grain        2,40 %       
    50,00 gm      Select Spalt [4,30 %]  (90 min) (First WorHops        3,4 IBU     
    100,00 gm    Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)Hops        19,4 IBU     
    50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (90 min)Hops        3,4 IBU     
    50,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (1 min) Hops        0,4 IBU     
    5,00 gm      Chalk CACO3 kalsiumkarbonat (Mash 60,0 minMisc                     
    5,00 gm      Gypsum (Calcium Sulfate)CASO4 (Mash 60,0 mMisc                     
    5,00 gm      Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)            Misc                     
    6,00 gm      Salt (Mash 60,0 min)                      Misc                     
    10,00 gm      Klar urt (Boil 15,0 min)                  Misc                     
    0,40 kg      Sugar, Priming (2,0 EBC)                  Sugar        3,85 %       
    2 Pkgs        Kolsch Yeast (Wyeast Labs #2565) [Starter Yeast-Ale                 

Mash Schedule: Bredes god utgjæring medium body
    Total Grain Weight: 10,00 kg

----------------------------
    Bredes god utgjæring medium body
    Step Time    Name              Description                        Step Temp   
    60 min        mash in            Add 49,97 L of water at 63,0 C      60,0 C       
    60 min        Saccharification  Heat to 70,0 C over 15 min          70,0 C       
    10 min        Mash Out          Add 0,02 L of water and heat to 76,076,0 C       

Gjær på ca 16 grader i ølet og du vil få et øl som minner om pils, men ikke helt

3. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eller en amerikansk cream ale?

Jeg brygget en gang noe slikt, med Safale S-04 og Hallertau Mittelfrüh (eller var det Saaz?) som aromahumle. Den ble altfor fruktig, og jeg likte den ikke noe særlig  før det bare var én flaske igjen. Da hadde fruktigheten endret seg, og den var i grunnen ganske nydelig. Med en mer nøytral gjær bør det gå fint.

4. Fei

Fei
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg brygget en tilsvarende diacetylbombe nå for noen uker siden, brygget med saflager s-23. Har til nå smakt og syns den både smaker smør og fruktig. Jeg håper det vil avta noe med lagring, men om den er like lei om noen mnd går den i dass. Jeg burde gitt den en D-rast, men nå er det forsent.

5. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eventuelt burde du ikke brukt tørrgjær!  ::) ;)

6. Fei

Fei
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fjomp  ;D ;) ;)

7. Salve Jakob

Salve Jakob
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har et par ganger brygget på pilsner ekstrakt (Weyermann) Med overgjær.Etter det jeg husker så var det Safale S04 jeg brukte. Riktignok hadde jeg i Caramalt og en gang både cara og crystall. Resultatet ble for søtt. Finnes det noen flytende overgjær som gjærer langt ned? Og hva med pilsner enzym vil det kunne gå an?

8. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

White Labs WLP001/Wyeast 1056 har svært god utgjæringsgrad. Ikke bruk pilsnerenzym! Det er i det store og det hele bare noe tull (etter min høyst personlige mening).

9. Salve Jakob

Salve Jakob
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok. takker for svar. Jeg kommer til å bestille en kanne ekstrakt med Weyermann pilsner i gjen temmelig snart. Det er lyst og lettdrikkelig øl som er min favoritt. Men jeg har også smakt noen få ale fra NØ og noen engelske som er virkelig bra.

Del denne siden