Overkarbonert IPA

KB

Hei

jeg har brygget en IPA som ble knallgod, problemet er at den er så innmari karbonert at når jeg åpner en flaske drar den med seg gjærsedimenter opp og bruser over

6g sukker per Liter

Stått i 3 uker i romtemp (17*c cirka i gangen) kan de være feil temp som har skylden?

7kg MO malt
500g Caramalt

25L endte jeg på cirka..

Noen tips her? Skal flaske en pale ale imorgen og vil ikke ha samme resultat som her...

Vedlegg

• øløl.png
    øløl.png
    576,7 KB · Sett: 134
Hvis du kjøler den ned til 4-5 grader, bruser den like mye da?

Jeg hadde en slik batch her for litt siden, og den ble "normal" bare den ble kjølt skikkelig ned.

Hvis du kjøler den ned til 4-5 grader, bruser den like mye da?

Jeg hadde en slik batch her for litt siden, og den ble "normal" bare den ble kjølt skikkelig ned.

Takker for tips, det skal prøves

Men er ikke det fare for at jeg mister smak? Dette gjorde jeg med en batch og etter 2 nedkjølinger så smakte brygget rett og slett malt.....

IPA bør vel lagres kaldt etter karbonering for å beholde humlearomaen.. Hadde samme problem med en pale ale hvor jeg testet forskjellig lagringstemp i en mnd. Romtemp bruste over og rotet opp gjær, mens kjøleskaplagret ble finfin (og best på smak).

All humlearoma forsvinner med tid. Sterkt humlede brygg er å betrakte som ferskvare (inkl. IPA). Lagring av disse vil definitivt avvike fra ferskvaren.
Har et eksempel på en kompis som har lagt sin elsk på "Two capatins". Vi var på pub, og han fikk en slik, og sa den var ikke slik han pleide å kjøpe. Jeg ba han kikke på produksjonsdatoen og sammenligne med med de han hadde i kjelleren sin. Den han fikk servert var blodfersk (6 uker) sammenlignet med de han har kjøpt på polet. Han var imponert/overrasket over påstanden, og erfaringen han gjorde.
Enorm forskjell over tid på dette med hummlearoma.

• Like
Reaksjoner: KB
Har akkurat høstet samme "artige" erfaring som KB - med 40 liter IPA. Så nå går jeg og prøver å fikse problemet ved å såvidt lette på trykket i flaskene ved å vippe bare litt på korkene. Jeg lar det sive ut kullsyre til skummet begynner å stige, så slipper jeg korken ned igjen. Jeg har gjort det et par runder nå, og det ser ut til å virke greit.

Det er to og en halv uke siden jeg tappet opp ølet. OG var på 1.070 og da gjæringen stoppet opp lå det på 1.020. Da jeg tappet, hadde det ligget stabilt der i flere dager. Jeg brukte WLP013, hadde ventet å komme lavere. Antakelig har det vært en del restsukker som gjæren har gått løs på sammen med primingen. Jeg regner i alle fall det som en mer sannsynlig forklaring enn at det har kommet til noe villgjær, for jeg har temmelig grei styring på hygienen når jeg holder på - tror jeg,da.

I og med at det har gått såpass lang tid siden jeg tappet, regner jeg med at det ikke skjer noe mer bare jeg får blødd ut kullsyra nå. Er det korrekt tenkt?

Siden jeg bare letter litt på korkene, er det vel greit å bare trykke dem nedpå igjen med korkemaskinen? (Er litt short på korker:(.)

@KB

Kan det være at du sammenlignet ipa fra kjøleskap med en ipa fra romtemp?

Jo kaldere den er jo mindre co2 vil flykte fra ølen. Kan det være at en som hadde stått i romtemp frigjorde så mye co2 at den dyttet masse aroma i nesen på deg samtidig? Mot kjøleskaps ipaen som fordeler det litt utover.

• Like
Reaksjoner: KB
Temperaturen kan ikke gjøre noe med at det blir for mye kullsyre, lav temp derimot kan gjøre at det er lte kullsyre før det har gått lang nok ettergjærings tid.
Men som de vise menn her sier, varmt øl bruser mer når du opner flasken.
Uklart øl bruser og mer så lengre klarningstid hjelper nok.

Tilbake
Topp