Jeg har en batch IPA som er blitt seriøst overkarbonert. Når jeg åpner ei flaske så står det bare en geysir av skum ut av flaska. Jeg har prøvd å tømme det over i ei mugge og tømme opp i glasset derfra (omtrent som en amerikansk pitcher) men det funka ikke det heller, da ble det for dødt.Jeg tappet de før sommerferien og husker ikke hva jeg gjorde. Vanligvis så stikker jeg ølet om i et nytt spann og tilsetter 6gr/liter før jeg flasker. Mulig jeg bytta ut noe av sukkeret med spraymalt, men som sagt, minnet er helt blåst.
Så hva kan jeg gjøre? Jeg har tenkt at jeg kan åpne alle flaskene og tømme de opp i en dunk, vente til kullsyra har fordufta, for så å flaske de på nytt som om det var en batch ferdiggjæra øl. Selvfølgelig tilsatt 6gr/liter sukker og litt gjær. Mulig jeg går ned til 5gr/liter.
Så hva kan jeg gjøre? Jeg har tenkt at jeg kan åpne alle flaskene og tømme de opp i en dunk, vente til kullsyra har fordufta, for så å flaske de på nytt som om det var en batch ferdiggjæra øl. Selvfølgelig tilsatt 6gr/liter sukker og litt gjær. Mulig jeg går ned til 5gr/liter.