Oversikt over humle-rester

Som topic seier, så lurer eg på om nokon vil dela sin oversikts-mal til å bruka for å holda kontroll over humle-rester i fryseren??

Har aldri lært meg å sette opp ein sjølv i exel, og ikkje finner eg ved å søka på forumet heller :p

På førehand takk ;)
 
Jau. Men hadde vore fancy og kanskje meir lettvint, om ein bare kunne plotte inn den mengden som er blitt brukt og så blir total restmengde automatisk endra ;) :p
 
Det kan nok stemme. Eg sjølv bruker beercalc.org[emoji12] men takk for tipset, skal sjekka da ut[emoji4][emoji4]

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
Whiteboard eller blackboard er det vel egentlig og så skriver man på med sånn gammeldags hånholdt tusj for hver gang man tar noe ut, krever skrivekunnskaper manuelt for hånd men funker greit for min del :)
 
Forstår spørsmålet/problemstillingen. Min løsning etter noen år med bryging har blitt å komponere øl der man bruker opp hele humlepakker. Brygger ofte to øl i bryggehelger, og lager øl der hele poser blir brukt (tørrhumling medberegnet). Er selvsagt litt avhengig av hvilke øltyper du brygget, samt bryggefrekvens,,,,
 
Her er da på nybegynnar stadiet enda[emoji12] bruker 30L bryggekjele, og brygger bare 1 batch om gangen. Der da kan gå 1-2 mnd mellom kvar gong[emoji4]

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
Jeg husker alltid hva jeg har i frysern også prøver jeg å bruke det opp på Reste IPA'r og Texas Brown Ale
 
I et hjørne av frysebrønnen har jeg en bærepose med en dyp stabel av slike bokser:
http://www.clasohlson.com/no/Fryser--og-mikrobølgebokser-0,4-l/Pr341355007 (de kommer i pakker av 3)

Når en 100g pose med humle er åpnet, så legger jeg den i en slik boks med etiketten ned så den kan leses gjennom boksen. Det gjør at det går ganske raskt å finne humlen jeg er på jakt etter. Når jeg planlegger et brygg så sjekker jeg denne stabelen når jeg skal bestille maltet, og mangler jeg humle, så kjøper jeg sammen med maltet.

Ja, jeg kunne hatt dette elektronisk, men jeg synes det er greit å slippe abstraksjonsnivået og feilkildene som kan oppstå, som f.eks. den dagen du bare skulle tørrhumle litt kjapt og enten tok litt mye i eller glemte å oppdatere regnearket. Humleboksene er systemet mitt. Er jeg i tvil om jeg har nok av en humle, så kjøper jeg ny hvis det er en humle jeg bruker ofte, eller så kontrollveier jeg.
 
Sist redigert:
Jeg har et excel ark som inneholder alt av humle, malt og tørrgjær.
Dette er jeg forholdsvis "nazi" på å holde oppdatert, og gjør det svært enkelt å ha oversikt over når man må gjøre nye innkjøp etc.

Dette arket gjør alle beregninger for meg, både i kg/g og % :)

Et lite utdrag her.
Capture.JPG
 
BeerSmith har varelager i PC versjonen. Når du brygger, oppdateres varelageret ved et klikk
Ikke dermed sagt at den er bra...
Brygger du mye, er det ingen logg (som jeg har funnet) hvor du kan sjekke om du oppdaterte varelageret etter siste brygg.
Det er også utrolig irriterende at ikke mobil versjonen har varelageret tilgjengelig. Den burde automatisk blir oppdatert siden de har en skytjeneste for replikering av oppskrifter som fungerer bra
 
Tilbake
Topp