På hjemmebryggertreff i Korea

Lars Bjørnstad

Norbrygg-medlem
Hei,

Her kommer en liten rapport fra hjemmebryggermiljøet i Busan, Sør-Koreas nest største by, der jeg for tiden oppholder meg. De som fulgte med på forrige ukes nyheter har fått med seg at dette var byen der krompen og Mette-Marit feiret en fremskyndet 17. mai forrige fredag, og de som fulgte ekstra godt med på TV kunne se undertegnede drikkende på en boks øl i bakgrunnen av den kongelige pilkastseansen... vel vel.

Til saken: Jeg kom over en koreansk webside for hjemmebryggere, og med "litt" hjelp fant jeg til min store overraskelse ut at de skulle ha møte et par dager senere, kun et stopp med T-banen unna der jeg bor. De har møter hver annen måned, og det var bare å melde seg på og ta med en flaske hjemmebrygg eller tre, men hvis man ikke hadde noe ferdig så var det også greit (noe som passet bra siden det første ølet jeg har brygget her nede fortsatt står og gjærer).

Lokalet var en restaurant/pub i annen etasje, og i en litt avskjermet del hadde det møtt opp ca 20 personer med diverse medbrakt. Det begynte med noe spesialimportert japansk kjøpeøl for å varme opp, så en hjemmelaget cider (veldig bra, ikke for søt eller tørr), før det ekte hjemmebrygget kom på bordet. Vi fikk vel servert en rundt 15-20 typer i løpet av kvelden, og variasjonen i utvalget var imponerende. Blant annet pale ale, brown ale, weissbier, witbier, belgisk ale, munchener dunkel, stout, imperial stout og rauchbier. Det var stort sett plastflasker med skrukork som ble brukt, noe som jo passet veldig bra med de 1,25-liters norske plastflaskene jeg har tatt med. Så da kan jeg gli inn i miljøet...;)

Bortsett fra ett av ølene, som var brygget i en Mr. Beer (denne liggende plasttønna) og var vedkommendes første brygg, sto ikke kvaliteten tilbake for det norske nivået. De virket også å være veldig gira på å prøve ut nye og litt sære ingredienser og varianter som rauchbier etc. Så det var absolutt bra å få smakt på litt ekte hjemmebrygg med mye humle og smak igjen..!  Ingrediensene var av samme sort som vi bruker i Norge, hovedsakelig importert fra USA. Det var en god blanding av ekstrakt- og maltbrygg. Og alle oppskriftene ble behørig presentert med projektor på et lerret.

Det var også et par-tre kvinnelige deltakere som hadde møtt opp "helt på egen hånd", og det var tydelig at hjemmebrygging ikke var en like mannsdominert hobby som i Norge. Dette tror jeg henger sammen med at produksjonen av tradisjonelle alkoholholdige drikker som ris-"øl" (makgeolli), fruktvin etc har vært en typisk husmorsyssel (slik det jo var i Europa også, før den industrielle revolusjon).

Litt småmat ble også servert (som alltid når man drikker i Korea), både vestlig inspirert og den tradisjonelle tørkede fisken og blekkspruten. Siste øl var et fat med spesialimportert Paulaner Salvator dobbelbokk, som også smakte utmerket. Til slutt var det en uhøytidelig avstemning over de beste ølene, og vinnerne fikk diverse ingredienser i premie. Alle de
fremmøtte fikk videre 5 kg koreansk pilsnermalt, så den ser jeg frem til å prøve (var visstnok lavt modifisert - og dessuten må jeg få kvernet den...). En kapselpåsettertang fikk jeg også med meg, men den var fra et konkursbo og var noe rusten, så jeg etterpå...

Jeg må innrømme at jeg ikke forsto alt som ble sagt og diskutert, men jeg hadde jo med meg tolk så jeg fikk med meg det viktigste...:) Og lederen for gruppa var en IT-forsker fra byens mest prestisjetunge universitet, han hadde vært i USA og snakket bra engelsk.

Alt i alt en trivelig kveld, og en bra måte å møtes på for hjemmebryggere, synes jeg. Mer uhøytidelig og mye enklere å arrangere enn et stort arrangement som NM, og samtidig mer enn bare å møtes på en pub for å drikke kjøpeøl. Nå er det jo litt vanskelig å gjøre noe sånt på en pub i Norge, men hvis man bruker et lokale som eldresenteret på Tåsen (der NM-forbedømningen ble holdt i år) kunne det jo være noe å prøve...  Og en bra måte for lokallag å møtes på.

Da satser jeg på å ta med 1-2 brygg neste gang, og håper at forventningene ikke blir gjort til skamme etter å ha presentert meg som forhenværende leder i den norske hjemmebryggerforeningen...!  :)

mvh
Lars Bjørnstad


PS. Synes det passet bra inn i underforumet ”Regionalt forum - Her kan du omtale regionalt begrensede aktiviteter”… ;)
 
Hei Lars, takk for kul reportasje. Bare ett spørsmål: hva er det vi ser på nestsiste bilde? Jeg frykter nesten at det er noe slags mat...
 
Er det blitt noe flere hjemmebryggertreff på deg, eller hvordan går bryggingen hjemme på kjøkkenet? Jeg er litt bekymret om du får din dose med godt øl der borte...  :biersmile:
 
Jada, har vært på et par treff til, de arrangeres stort sett hver annen måned, pluss noen litt mer uformelle "lyn"-treff (men henspilling på kort invitasjonsfrist) innimellom. Neste treff blir på fredag såvidt jeg vet. Så slike treff synes jeg som nevnt er en veldig bra måte for hjemmebryggere å møtes på; alle tar med noen flasker av et brygg eller tre, og så smaker man på hverandres brygg. Og hvis man ikke har noe øl klart så er det greit også... Hvorfor ikke lodde stemningen og leie eldresenteret på Tåsen til formålet? (nå er det vel noen som t.o.m. har invitert til treff i egen stue uten å ha fått den helt store responsen, dessverre, men med den økte aktiviteten her på lista burde det kanskje være muligheter å prøve igjen?)

Ellers har jeg avventet kjøkkenbryggingen siden i sommer pga den høye temperaturen; gjæring av hveteøl på 30 C var ikke akkurat passende for en typeriktig weizen...!  :eek:
FGen gikk omtrent i null og brygget ble krystallklart, men omtrent uten kullsyre på flaskene pga lite gjenværende gjær, og uten enhver antydning til hveteølsmak...

Men nå har temperaturen raskt droppet til under 10-tallet ute, så i forrige uke brygget jeg en brown ale som skal funke som et slags juleøl. Brukte et rør med Whitelabs (English ale) uten starter (siden jeg ikke hadde maltekstrakt) og satset på at det gikk bra siden det funka bra med hveteølet. Men etter et døgn hadde det fremdeles ikke begynt å gjære, så da ble jeg litt nervøs, og satte til et Whitelabs-rør til (Irish ale). (Gjæren var riktignok gått ut et par mnd på dato). Etter nye 24 timer var gjæringen heldigvis godt igang og luktet veldig bra, så da håper jeg det ikke har sneket seg noe utøy nedi i mellomtiden. Det vil tiden vise...

Forøvrig bruker jeg ett av mine to bad til gjæringsrom, som er leilighetens kaldeste rom om vinteren da de er de eneste rommene som ikke har vannbåren gulvvarme... ::) Men selv der er det rundt 22-23 C. For det tar ikke lang tid etter at gradestokken begynner å droppe før den sentralstyrte gulvvarmen fyres opp, så det er godt og varmt i leiligheten med 25-26 grader...;) Er riktignok en viss mulighet for manuell justering med noen ventiler, men... Så for å få opp dampen på den trege gjæren må jeg innrømme at jeg satte gjæringskaret på et rom med varmekabler inntil gjæringen var igang, så da håper jeg det ikke gir like mye utslag som på weissbieren...
:godtoel:
 
Bra greier!

Et triks som jeg ofte har lest om når man sliter med for høy temperatur: man kan vikle et vått laken rundt gjæringsballongen og bløte det. Fordampningen av vannet gjør at temperaturen går ned. Bruk evt vifte i tillegg. Og siden det står på badet (og du kanskje ikke får vannregning) kan du bruke dusjen der og bare åpne kranen lite grann  ;D
 
Tilbake
Topp