Pakning for snudd lokk på Speidel gjærkar

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg har måttet snu lokket på min 30 L Speidel fermentor for å få plass i et 85cm kjøleskap. Medfølgende pakning har rund profil, og vil ikke ligge stabilt mot dunkens hals.
Har noen et forslag til hvor jeg kan få tak i en god 13 cm flat pakning som kan dekke tett mot halsen? Evt en annen god løsning? Har ikke klart å finne noe om dette noe sted.
Flott hvis noen kan hjelpe!
image.jpg
Mvh,
Anders
 
Ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg har samme problem med samme gjæringskar som ikke får plass i min kistefryser (temp.styrt med STC-1000). Jeg har valgt å gjære uten gjærlås, bare legger aluminiumsfolie over for å unngå at noe skulle kunne falle oppi.
 
Har sett silikon bakematter anbefalt som pakning. Klipp ut ønsket form. Ikke prøvd selv
 
Hvis plassmangelen skyldes de store vannlåsene som er vanlige på disse karene (og bygger en del i høyden), kan du kanskje få plass om du bytter vannlås med kran og så fester slange på denne, altså blow-off style...
 
Det hører med til historien at plassbesparende tiltak allerede er iverksatt.
image.jpg
Jeg synes det hørtes lurt ut med silikonbakematte. Strengt tatt kunne jeg faktisk også lagt en silikonlarve rundt på det området med den blå pilen på forrige bilde. Hvis det sitter er det bra, faller den av, så har jeg laget meg en pakning.
 
Endte opp med kakeform i silikon fra Clas Ohlson. Funker helt greit, men den blir litt sleip med starsan. Tror potensialet for at den havner i gjærkaret er stort når du skrur til skikkelig (skjedde en gang under test med tomt kar), så noe tilsvarende i gummi er nok enda bedre.
Og dropp silikonlarve. Jeg testet. Alt for lite styrke.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
 
Tilbake
Topp