Paltic porter stanset på 1.028[emoji22]

Terje Kolbeinsen

Norbrygg-medlem
Hei alle
Jeg er usikker på hva som har skjedd, men brygget en baltic porter med wlp 833.
Begynte på 1.064 og stoppet på 1.028. Tok den opp til 20 grader uten at det hjalp.

Noe som kan få den i gang igjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min stoppet også på 1.028 og jeg tenkte å tappe idag.
Heldigvis begynte den på 1.086 og er tilsatt whisky.
Du kan jo tilsette litt muscavado sukker og friske gjær, og kanskje litt whisky før flasking.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men er ikke wlp 833 en lager gjær? Mye mulig jeg er på tynn is her men hvor kaldt/varmt har du gjæret før du skrudde opp til 20 grader?
 
Min stoppet også på 1.028 og jeg tenkte å tappe idag.
Heldigvis begynte den på 1.086 og er tilsatt whisky.
Du kan jo tilsette litt muscavado sukker og friske gjær, og kanskje litt whisky før flasking.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da kan jeg vel strengt tatt også tilsette vanlig sukker? Vil vel også øke styrken, men blir ikke tørrere bedre utgjæring av det?
Hva tenker du whisky gjør her-bortsett fra styrke?
Vil tilsats av annen gjær være en løsning?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da kan jeg vel strengt tatt også tilsette vanlig sukker? Vil vel også øke styrken, men blir ikke tørrere bedre utgjæring av det?
Vil tilsats av annen gjær være en løsning?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo den vil også ihvertfall oppleves tørrere
Jeg skal ikke svare med forsikkerhet om du f.eks kan blande med en alegjær som US-05
 
530 i Baltisk Porter, da kan du vel like gjerne døpe den om til Belgisk Stout i samme slengen [emoji33]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Baltisk porter er vel lagerversjon av imp. Stout. Kan vel bruke samme grist, og så velge gjær ut fra hva man vil ha. Porter ble veldig poppis lengre sør og østover på kontinentet, men de brukte lagergjær, og gjorde de sterkere og sterkere enn porter.
 
Tilbake
Topp