Par kjappe spm speidel

Kom hjem fra ferie idag og til min store glede stod det 2 stoore esker fra tyskland  her:)

er allerede i gang med kölchen som følger med ,og følger vel stort sett annvisningene på pakke/ speidel siden det er det første brygget.

Men en ting jeg stusser over: skyllevann!  det er jo ikke nevnt med et ord i manualer...
det eneste som er nevnt er at man skal erstatte vanntapet....
skyller man ikke igjennom malten med rent vann her når silkaret henger oppe?
 
bare skyll du :skitbra: tror rundt fire fem liter på den kølsch oppskriften der,gudene vet hvorfor speidel ikke bryr seg om skylling
 
Et lite spørsmål fra en kamerat som har ventet i 8 (åtte) uker på en 20 liter!!!

Hvor lenge har du ventet?
 
jeg fikk hvertfall min etter akkurat to uker,men olab nevnte det kunne variere litt,men ikke særlig mer enn tre uker, 8 uker var bra lenge
 
Ketil skrev:
Et lite spørsmål fra en kamerat som har ventet i 8 (åtte) uker på en 20 liter!!!

Hvor lenge har du ventet?

Jeg bestillte 18 Januar..
purret speidel direkte i begynnelsen av forrige uke.fikk følgende svar:

Hi Christian,

thanks a lot for purchasing our Braumeister.

And I’m very sorry for the long delivery time.
But in the moment we have 4 weeks delivery
time and shipping to Norway takes also one week.
So it should arrive latest next week.

So it’s not a failure at Petit Agentur.

Nevertheless I’m sure you will love your Braumeister.

Best regrads
 
Men du tilsetter da vørter med høyere OG en vann og får da totalt sett en høyere OG en å kun "vanne ut" vørteren.
Er selvfølgelig ikke nødvendig å skylle dersom man er fornøyd med volum og OG....jeg er iallefall mer opptatt av fortutsigbarhet i forhold til oppskriften en effektivitet - Hadde feks i dag 80% som også oppskriften min gikk etter, noe jeg sjelden traff pre. Speidel.
 
andyp skrev:
Men du tilsetter da vørter med høyere OG en vann og får da totalt sett en høyere OG en å kun "vanne ut" vørteren.
Er selvfølgelig ikke nødvendig å skylle dersom man er fornøyd med volum og OG....jeg er iallefall mer opptatt av fortutsigbarhet i forhold til oppskriften en effektivitet - Hadde feks i dag 80% som også oppskriften min gikk etter, noe jeg sjelden traff pre. Speidel.

Enig i den.
Klarte bare ikke la være å kommentere etter å ha sett en haug med innlegg som lett kan tolkes til at skylling gir økning i total OG.
 
Ser det nevnes rundt fire fem liter vann skylling på Kølsch-oppskriften. Hva med andre oppskrifter? Hvordan beregne vannmengden man skal skylle med?
(Om man bruker en 20 liters Speidel)
 
du skyller med de 15 (ca)prosentene som koker bort,i tillegg kompanserer du i henhold til målt og før skylling ,det blir bra etter at du begynner å kjenne speidelen
 
Jeg bruker å skylle med 1 liter vann pr kilo malt sånn cirka...
Det er vel omtrent det som malten absorberer under mesking også.
 
du får ikke slått på pumpa før den kommer under 80celsius,dessuten får du ikke bunnfelt trub og humlegrums da,rør whirlpool ,vent fem minutter og kjøl ned
 
Flygel skrev:
Japp . det ble det .. ca 10 liter.

Hva med kjøling ? pumpene på under kjøling, eller ikke ?

Har den aldri på.
Tilvørsel av oksygen skal ikke være bra på dette tidspunktet (selv om ikke alle er enige i dette) og om det ikke blir mye bevegelser blir det litt. I tillegg er dette tidspunktet der bunnfelling skal skje og jeg trenger ikke dette i pumpen. Flytter kun litt på kjøleren og passer på at vannet som kommer ut er så varmt som mulig.
 
Ferdig kjølt.. står og bunnfeller noen minutter nå ... meget vellykket første speidel-dag :D  :biersmile:
 
StoreMy skrev:
Enig i den.
Klarte bare ikke la være å kommentere etter å ha sett en haug med innlegg som lett kan tolkes til at skylling gir økning i total OG.

Ehhh, men det gjør det jo beviselig jo. Også ved brygging med Speidel setter man opp en oppskrift med et bestemt volum og ditto OG.
 
Ole Mørkved skrev:
StoreMy skrev:
Enig i den.
Klarte bare ikke la være å kommentere etter å ha sett en haug med innlegg som lett kan tolkes til at skylling gir økning i total OG.

Ehhh, men det gjør det jo beviselig jo. Også ved brygging med Speidel setter man opp en oppskrift med et bestemt volum og ditto OG.

Øker skyllingen OGen i forhold til å ikke skylle og ikke ha i kokt vann?
 
Tilbake
Topp