Påskeøl

Jeg brygget et påske øl i kveld.
30 liter.
4500 gram flytende Ekstralys ekstrakt
500 gram Muntons DME
Target blomst 13,6 % 40 gram 60 min.
Fuggles pellets 4,5 % 35 gram 15 min.
Fuggles pellets 4,5 % 30 gram 5 Min
En (Stor) spisesje einerbær 1 min. + en halvtime etter koking. Alko vol. er beregnet til 5,4% etter Beercalc´s beregning.

Etter det jeg ser på Beercalc så skulle det bli 62 IBU ved <Hop util model o orginal> og 31 ved <1 Tinset.> Koke volumet er beregnet til ca 16 liter. Hva er det som er rigtig? 62 eller 31?
 
Hei!
Etter det jeg har skjønt tar Tinset sin metode hensyn til at man får dårligere utbytte av humlen når man koker en mere konsentrert vørter,
så du kan gå ut i fra at 31 IBU er riktig.

:yes:

Mvh
Brede
 
Enig. Det fikk jeg erfare da jeg brukte Tinsets metode for å beregne et brygg som var tenkt å koke i mindre volum. Det som dumt var er at jeg så brukte oppskriften til å brygge brygget i et annet oppsett der brygget kunne kokes i sin helhet, uten å tenke over at den var beregnet til konsentrert koking, og attpåtil økte jeg humlemengden da den så ut til å ha vært litt dårlig oppbevart.  ::)

Det ble et bittert øl, gitt!  :fyflate:
 
Det er en annen tråd gående på dette med IBU-beregninger.

I Basic Brewing Radio hadde de et program der de testa forskjellige metoder for beregning av IBU på endel forskjellige øl. For enkelte av ølene var forskjellen på opptil 600% mellom to metoder! Dvs, der en metode gav ~10 IBU, gav en annen ~60 IBU.

De regnet ut snittet av metodene, og Tinseth lå ofte nært opptil dette. Men det var slettes ikke alltid at snittet lå nært opptil det eksakte nivået de fant når ølene blei analysert i en lab.
 
Tilbake
Topp