Pasteurisering av øl på fat

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Lurer litt på om jeg har fått min første infeksjon i min nyeste saison. Denne lukte ganske syrlig, men er ingen tydelig tegn til infeksjon utenom det enda... Lukter egentlig ganske digg, men nå liker jo jeg syrlig saison også..

Denne har bare stått i gjæringskaret i en uke nå og jeg tror denne begynner å bli ferdig gjæret. Målte den for 2 dager siden og da var den kommet til 1.010.

Det jeg lurer på er: Dersom dette viser seg å være en infeksjon; er det mulig å tappe denne på fat, og varme opp fatet i vannbad på en måte slik at jeg får pasteurisert ølet? Har lest litt på nettet og skjønt at det går ann å behandler fatet med damp, men dette er jo ikke akkuratt en mulighet for meg.

Noen som har en god løsning på dette?

mvh
Sten Andre
 
Har fått tips fra en kompis av meg at jeg kan helle hele øla tilbake i kokekaret og pasteurisere den der, for så å helle den tilbake i nytt gjæringskar og tilsette ny gjær, men da ser jeg for meg at jeg vil miste noe aroma/smak/alkohol? Innspill?
 
Tror jeg med hånda på hjertet kan si at hva du enn gjør med et øl som er infisert så kommer det til å smake skitt/dritt/lort etc.  >:D
 
agedahl skrev:
Tror jeg med hånda på hjertet kan si at hva du enn gjør med et øl som er infisert så kommer det til å smake skitt/dritt/lort etc.  >:D

Har smakt infisert saison tidligere. Smakte fint det..:) Det var vel og merke pasteurisert ganske tidlig...
 
stenkarlsen skrev:
Har fått tips fra en kompis av meg at jeg kan helle hele øla tilbake i kokekaret og pasteurisere den der, for så å helle den tilbake i nytt gjæringskar og tilsette ny gjær, men da ser jeg for meg at jeg vil miste noe aroma/smak/alkohol? Innspill?

Du vil dampe av all alkoholen. Å tilsette gjær etterpå vil ikkje hjelpe då alt gjærbart allereie er gjæra vekk. Om du vil pastaurisere må du gjere det i lukka beholdar (under trykk). Enten ved å varme heile fatet til ca 80 grader og kjøle ned igjen, eller tappe på flasker og gi dei tilsvarande behandling. Du klarar deg kansje med lågare temp, feks 63 grader i 30 minutt.
 
Hva med å pasteurisere på flaske? Putte flaskene i kokeren?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Da jeg ikke bruker stort mye flakser lenger er nok ikke dette et alternativ... Men i teorien vil det vel også da gå fint å sette fatet i en stor beholder, og varme vannet i beholderen opp til, feks 65 grader i 30 minutter? :)
 
Tilbake
Topp