PBW ass...

Men Bryggselv må stryke den "ikke skadelig å få på huden"-frasen i produktbeskrivelsen, altså. Ville ikke utfordret skjebnen.

A

Er kaustik soda virkelig så farlig? Når den er utblandet til vanlig konsentrasjon vil man da få etseskader på huden hvis man får noe på seg og er kjapp til å spyle det bort med vann?

Antar 7 Fjell bruker vaskemiddel beregnet for bruk i næring. Bruker selv noe slikt (tror det heter Foam 32 T).
Hadde vært greit å vite hva 7 Fjell bruker da sikkert flere enn meg har tilgang til slike stoff.

Er kaustik soda virkelig så farlig? Når den er utblandet til vanlig konsentrasjon vil man da få etseskader på huden hvis man får noe på seg og er kjapp til å spyle det bort med vann?

Det kommer vel an på hva du legger i "vanlig konsentrasjon". Kausisk soda/natriumhydroksid/lut i konsentrert form er vel tilnærmet pH 14, og stort mer basisk enn det får du det ikke.. ;)
(du kan jo image-google "naoh injury"..)

Tipper det jeg bruker er litt snillere.Har en ph på større enn 13 iht datablad.
Bruksløsning med ph ca 12,5 (iht datablad) har til nå ikke gitt synlige skader på hendene.
Men skyller alltid godt hvis jeg ikke har brukt hansker.
Ser at f eks HD vask har ph på 14. Kanskje like greit å ikke bytte til denne da.

Antar 7 Fjell bruker vaskemiddel beregnet for bruk i næring. Bruker selv noe slikt (tror det heter Foam 32 T).
Hadde vært greit å vite hva 7 Fjell bruker da sikkert flere enn meg har tilgang til slike stoff.

Vi bruker Novodan CIP Alka 95 til CIP- vask, og noen ganger Novodan CIP Alka 120, hvis det trengs. Sistnevnte inneholder også klorin i tillegg til kaustisk. Til desinfeksjon bruker vi Novodan Perfectoxid.

Takk for svar. Hva angår ph ser jeg at Alka 95 kan være noe tilsvarende Foam 32 T og Alka 120 HD vask.

Ja, det er så farlig.

En kollega vasket terrassen med hjemmelaget terrassevask, der han brukte kaustisk soda. Kom på jobb med brannsår i ansiktet etter at det sprutet. Ibryggerlauget har vi en med, sannsynligvis, varige skader på fingrene etter bruk av Plumbo, som er basert på kaustisk soda.

Det skumleste er imidlertid at det kan gi alvorlige øyeskader. Får du det på øyet kan du bli blind.

Da har dere ikke hatt drit som har sittet hardt nok.:) I et vanlig hjemmebryggeri skal det ikke være nødvendig med kaustisk soda, men har man store platekjølere og tanker som ikke lar seg vaske for hånd, bruker man kaustisk i CIP-anlegget.

Da har dere ikke hatt drit som har sittet hardt nok.:) I et vanlig hjemmebryggeri skal det ikke være nødvendig med kaustisk soda, men har man store platekjølere og tanker som ikke lar seg vaske for hånd, bruker man kaustisk i CIP-anlegget.
Det er akurat som eg tenker det Gahr. Syre og baser skal ein ikkje jobbe med vist ein har andre alternativer.

Well, du jobber jo fortsatt med syrer og baser hvis du bruker PBW og StarSan, men konsekvensene blir kanskje ikke like alvorlige.;)

Tilbake
Topp