Pellets kontra blomst

Har i mange år berekna bitterheita på brygg utifrå at pellets gir 25% meir bitterstoff enn blomst, men kor riktig er det? Hadde vore artig å høyrt andre sine meiningar om dette. Koketida kan vel ha litt å seie?
 
Pellets har i alle fall lenger holdbarhet og plomberer ikke en platekjøler. Det er nok mye synsing om pellets kontra humleblomst, men synes blomst gir mer naturlig preg på bryggingen. Problemet er at blomst suger til seg mer vørter enn pellets.
 
Beersmith har i alle fall utregninger som gjør at man må bruke mer blomst enn pellets, men så har vel alder på humla noe å si osv. Jeg regnet feil og falt på 92 IBU når jeg endret fra pellets til blomt ville ha 100IBU...
 
92 til 100 er ganske liten skilnad. Uansett er det ganske mykje gjetting når det gjeld bitterheitsekstraksjon. Ikkje minst i forhold til fersk eller gammal humle, lagringsforhold etc. Den nederlandske artikkelen var fin.
 
Bruker sjøl kun blomst i humlepose til tørrhumling. Prøvd med pellets rett i karet ein gang uten suksess. Kunne sikkert funka med pellets i humlepose også, men får vel mer humlepartikler i ølet på den måten.
 
Nøgne Ø skiftet karakter på sin Bitter rundt batch 142 ifølge flere bedre ganer i min omgangskrets. Jeg forsøkte å få ut av Kjetil hva de hadde endret, men han insisterte på at de aldri hadde endret oppskriften, og det var først da han dro frem bryggeskjemaene for å bevise det, at det viste seg at de hadde skiftet mellom pellets og blomst. Blomst eller pellets er ikke et trivielt spørsmål.
 
Jeg synes blomsten lukter friskere enn pellets. Om det har noe å si når det er kokt eller tørrhumlet vil jeg ikke påstå noe om. Den lukter i allefall annerledes enn pellets syns jeg.
 
Anders Christensen skrev:
Nøgne Ø skiftet karakter på sin Bitter rundt batch 142 ifølge flere bedre ganer i min omgangskrets. Jeg forsøkte å få ut av Kjetil hva de hadde endret, men han insisterte på at de aldri hadde endret oppskriften, og det var først da han dro frem bryggeskjemaene for å bevise det, at det viste seg at de hadde skiftet mellom pellets og blomst. Blomst eller pellets er ikke et trivielt spørsmål.

Tja. Om de hadde skiftet fra humle dyrket på en gård til samme humle dyrket en annen plass, kunne det også ha utgjort en forskjell. Samme med samme humle fra samme gård fra år til år. Saken er vel den at Nøgne Ø ikke blander batchene sine for å utjevne forskjellene mellom dem.
 
Batch-blanding hadde ikke hjulpet her, siden det var en konsistent og tilsynelatende permanent smaksendring. Ellers fordrer slik blanding at man har tilstrekkelig stor produksjon til at man har flere batcher av samme øl i produksjon på en gang. De norske industribryggeriene kan gjøre det for de større pilsner-variantene sine, og da er det vel oftest slik at de brygger neste batch i 'motfase' mht feil: dvs om de har en batch som er litt for tørr, så brygger de neste batch litt for søt og blander dem.

Ellers er greia med blanding muligens at lager- og gjæringstankene deres er et helt antall ganger større enn bryggverket, slik at blanding/sammenslåing er en del av designet, uten at det ligger noe kvalitetsmessig negativt i det.

Jeg vet ikke om de har tilsvarende rom for blanding i øltypene med lavt salgsvolum, som bayer og bokk. Jeg har et vennepar som har endt på batch-kjøret på Frydenlund Bayer, og vet hvilke batcher som smaker bra, hvilke som er for søte, hvilke som smaker sært ... og hvilke butikker du får de enkelte i. Jeg er nok ikke helt der ennå. Jaja. 
 
Kjetil S skrev:
Saken er vel den at Nøgne Ø ikke blander batchene sine for å utjevne forskjellene mellom dem.

følg med på batchnumrene nå for tiden, har flere ganger sett to batchnumre på samme flaske.
Ikke på Bittern enda, men på flere andre. Om det er for utjevning eller andre praktiske årsaker vet jeg ikke dog.
 
Tilbake
Topp