Peltier + kjøleskap = individuelle gjæringsprofiler .. overkill?

Eg er litt i startgropa på hjemmebrygginga og kommer til å begynne med å sette flere 4-5L minibrygg og har et kombiskap med defekt frys tilgjengelig til gjæring. (Her handler det altså meir om utvalg enn omfang)

Og siden eg kommer til å ha en del brygg til gjæring parallelt leker eg litt med tanken på bruke Peltier elementer + isoleringskapper for å kunne individuelt variere temperaturen noen grader rundt "omgivelsetemperaturen" inne i henholdsvis kjøle og fryse delen, til larger og ale.

Tanken springer ut fra at fryseboksen er defekt, og varmen som avgis fra 4L IPA som stormgjærer er tydeligvis større enn varmetapet til fryseboksen, og romtemperaturen er for lav, så noen grep må tas uansett. Og siden eg målet er "noen grader" opp/ned blir det nok Peltier .. men når eg først er i gang bør eg like godt lage til individuelle styringer?

Det at eg er en kontrollfreak, detaljpimp og over gjennomsnittlig glad i grafer drar jo litt i retning av "do it" - så diskusjonen blir muligens meir "hvordan" enn "om"..

Eg har en håndfull alternativer som eg ser det.

1. Sirkulere vann rundt/under hvert gjæringskar til et dedikert Peltier element med kjøleribbe på utsiden.
2. Bruke ett enkelt Peltier element til å holde "omgivelsestemperaturen" på ca 20 grader + Peltier elementer med kjøleribber på/under hvert gjæringskar.
3. Istedenfor Peltier kan eg stjele kulde fra kjøleskapet og bruke frostvakt til varme, eller likt som 2.
4. ?
5. ?
6. ?
7. Ta meg ei bolle

Innspill?
 
Er der slik å forstå at du allerede har en fryser til formålet som er defekt og vil du ha flere "temperatursoner" i fryseren?
Jeg har begynt å lage peltierkjøing selv, og har sett en del på dette. Tror jeg vil foreslå denne løsningen:
- Dele opp fryseboksen i mindre rom med isoporplater
- Bruke toppen fra en Biltema kjøleboks til kjøling/varming av hvert rom, evt. plukke ut peltierelementet, fell det inn i fryseboksen og montere bedre vifter på hver side.
- Styre temperaturen med en STC-1000, temperatursensoren festet på utsiden av gjæringskaret og oppkoblingen jeg har postet her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14447.0.html Det kan sikkert bli en grei løsning, med en 120mm vifte på utsiden, peltierelementet felt inn i lokket eller siden på fryseboksen og en 80mm vifte på kjøleribben inni. Du vil også trenge ett kraftig 12V power supply. Det blir ikke noen billig løsning, men nokså enkel.
Alternativt kunne du hatt vannkjøling med en solonoidventil og kjølespiral/slange for hvert hvert kar+ett varmeelement som ligger rundt bøtta. Jeg bruker dette elementet til temperaturstyring i en kald kjeller: http://www.ebay.com/itm/26115712381...Name=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 Vannrør(av plast) og varmekabel kan festes permanenet på utsiden av en passe stor bøtte med lim, silikon eller hva du måtte ha for hånden og isoleres på utsiden. Gjæringskaret kan plasseres ned i bøtta som også fylles med vann for god varmeledning. Temperatursensoren til STC-10000 legges i vannet rundt gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp