peltier kjøling av kegerator

magne1972

Moderator
fikk fri i dag, så jeg har nesten bygget ferdig kegeratoren! den skal sprøytemales neste uke så da kommer det bilder 8)
det jeg lurte på er om det er noen som har erfaringer med peltierkjøling, elle blir jeg nødt til å voldta en kjøleboks for å bygge på kjøleelement på baksiden?
ulempen med kjøleboksideen er viftestøy fra kjølingen. ebay selger peltier elementer kjempebillig, så det er kanskje verdt et forsøk?
noen som har testet??
 
Hei.

Jeg har nok ingen erfaring i å bruke slike elementer, men vet litt om de. Det er nok et peltier som sitter i kjøleboksen du nevner. Peltier har en varm og en kald side, og det kreves en effektiv (vifte) kjøling av den varme siden. Peltier trekker ganske mye effekt og denne + varmeenergien som hentes fra den kalde siden må ledes bort. Hvis ikke brenner elementet. De krever ofte kraftige strømforsyninger med spenninger opp mot (og over) 18V for å gi den kjøleeffekten som de er oppgitt til, selv om de nok kan kjøres på 12V.

Så min gjetting er at det ER mulig, men krever en del, det er lett å gjøre feil slik at peltier brenner, samt at det er vel ikke den mest effektive kjølemetoden.

Peltier brukes visst en del i labratoriesammenheng. De har den egenskapen at de kan seriekobles (flere elementer stables oppå hverandre), slik at man kan oppnå ekstreme temperaturer.

Håper dette hjalp litt  :biersmile:

MVH
Børge
 
Jeg har bygd meg en peltier kjølt gjærings dunk. Den fungerer utmerket og jeg har gjæret mange brygg på den i sommer. Jeg har faktisk brukt den hele tiden så jeg har ikke hatt muligheten til å forbedre den. Mange mente det ikke var mulig, men det er det. Denne tråden gir deg kanskje noen ideer. http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=2133
 
takker for infoen.
Supert prosjekt den gjæringsdunken :)
ser ut til at det blir en shoppingtur til gode gamle ebay i kveld.
Bestemte meg for å forsøke å bygge peltierkjøler selv da.
Fikk sprøytet kegeratoren min i dag faktisk, står i tørken og godgjør seg nå. ble sort utvendig og hvit innvendig.
til og med kona syntes den ble fin så jeg tror nsten den får lov å stå i stua. må vel isolere den med isopor innvendig da men,men
 
da var elementene bestilt. 3 stk på 136w hver fra statene kom på 184 kr inkludert frakt.
tenkte å montere sammen med kjøleribber fra cpu fra gammel pc og kabinettvifte.
 
BjarneHB skrev:
Jeg har bygd meg en peltier kjølt gjærings dunk. Den fungerer utmerket og jeg har gjæret mange brygg på den i sommer. Jeg har faktisk brukt den hele tiden så jeg har ikke hatt muligheten til å forbedre den. Mange mente det ikke var mulig, men det er det. Denne tråden gir deg kanskje noen ideer. http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=2133

Det var et veldig stilig prosjekt  :skitbra: Ble litt inspirert til å prøve noe lignende.

Microplex har forresten peltier på lager til en ikke alt for gale pris http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kjøling/Kjøling,_vann/Diverse/Swiftech-peltier-element,-226-Watt-32804.aspx

Magne1972, du må lage en tråd om prosjektet ditt med bilder. Blir morro å se hvordan det blir  :yes:
Er forresten redd for at den blir serlig lydløs av seg. Spennende å se hvordan du løsewr dette.
 
Også nederlenderne har diskutert bruk av peltier-elementer til å styre gjæringstemperaturen. Det ble en nokså lang tråd og da nederlenderne kan være litt gniene både når det gjelder anskaffelse av Peltier-elementer og strøm så ble det et begrenset resultat (lite kjøling). Men men, tar man seg råd til dette så vil det nok funke!  :yes:
 
kegeratoren er fortsatt ikke helt ferdig, og peltier-element til kjøling enda ikke annkommet. legger likevell ut bilder av en provosorisk montert kegerator (måtte monteres for test i helgen:))
Når den er ferdig montert, vill det være adskilt halvdel til kjølerom for corneliusen, og andre halvdelen skal oppbevare gassen og muligens litt plass til noen glass.
 

Vedlegg

  • IMG_0128.JPG
    720 KB · Sett: 504
  • IMG_0130.JPG
    IMG_0130.JPG
    714,7 KB · Sett: 466
  • IMG_0131.JPG
    697,7 KB · Sett: 483
  • IMG_0132.JPG
    588,2 KB · Sett: 487
  • IMG_0134.JPG
    722,1 KB · Sett: 492
Skal du bruke et peltier element på denne, bør du bruke det direkte på cornelius fatet. Anbefaler deg å feste kjøler, peltier element og en stor plate av aluminium eller kobber rett på korneliusfatet. Og finne en bra isolasjon til fatet. :skitbra:
 
tanken er at det skal isoleres med isopor, og den isolerte delen til corneliusfatet blir 26*26*75 cm. altså bare litt større enn fatet. hvis jeg kjøler hele kabinettet, slipper jeg å ta hensyn til kjøle-elementet ved bytte av fat. har nå annkommet 3 stk 136w peltier-element som er testet og kjøler meget bra alt ved 6V. har i dag bestilt vannkjøling til å kjøle peltier-ellementet med. total kostnad på alt blir dermed ca det samme som et lite kjøleskap, men betydlig høyere WAF ::)
Vannkjøling gir betraktelig mindre støy fra kjølingen(system for cpu-kjøling av pc) men krever litt plass, så det blir nok ikke noe plass til ølglass i andre delen av skapet, da dette blir fylt opp av gassflaske/regulator. og strømforskyningen,vanntanken og pumpen til kjølesystemet.
 

Vedlegg

  • mist-kjøling.jpg
    mist-kjøling.jpg
    42,4 KB · Sett: 375
dette virker spennende!

Kom på at det kanskje kan bli litt kondens her, så kanskje lurt å sette et passende brett med kanter under fatet i skapet? (Kanskje du har tenkt på det allerede)

Hadde vært synd med vannsøl utover dette praktmøbelet og gulvet. Litt ølsøl kan det jo også bli ved avkobling av øl-ut-slangen.
 
Morsomt.
Har sitti noen uker og plundra med dette selv. Aner ikke hva det er men beskrivelsen ligner.
Rappa delene fra en kjøleboks fra biltema og satt dem sammen i en egenbyggd boks. Planen er å ha en seperat boks som blåser kald luft inn og resirkulerer den kalde luften forbi "peltier" elementet. Denne monteres på en keggator det er plass til ett fat i. Monteres på tralle slik at jeg kan trille den med rundt på tur.  :ilike:
Kan da koble kjøleelementet til batterier.
 
Når man setter slike peltierelementer på et fat så må man huske på at de hele tiden kjøler der ølet befinner seg. Så jeg kan tenke meg da at elementene må sitte i bunn alle sammen. Han i Cedarcreek-linken har også gjort det i forbindelse med sin CCT, selv om den riktignok er fylt hele tiden, og ikke har en synkende overflate over tid.
 
Sjekk ut denne gjæringsdunken.
Smart måte å kjøle på ved hjelp av en peltier ::)
http://hbd.org/discus/messages/26895/29631.html
 
Tilbake
Topp