Perlick 650SS og skumhelvete...

har hatt øl på fat et par år nå, og tenkte det var på tide å skaffe skikkelige kraner, slik at det ser litt bedre ut. Har til nå benyttet picnic-kran. Picknic-kranen har forøvring fungert helt ypperlig.

Så... jeg kjøpte to stk Perlick 650SS med flow control. Samt to gjennomføringer. Monterte disse og flestet slangene. Øllet var ferdig karbonert og var good to go. Serveringstrykket var ca 1. bar. Det som imidlertid skjedde var at det kom nesten utelukkende skum ut av kranen. "aahh... jeg kjøpte med flow control" tenkte jeg... da er det bare så skru på denne, så kommer det deiligste øl ut. Imidlertid var det slik at når flowen var helt igjen, så kom det ingenting. Når jeg gradvis åpnet flow kom øl/skummet veldig fort. Først når den sto på helt åpen, kom det øl ut.. men selv da ble halve glasset fylt med skum.

Men de harde fakta:
- Karbonert på ca 1.1 bar
- Serveringstrykk på ca 1. bar.
- Perlick 650SS kran med flowcontrol.
- 1.5 meter "ølslange" kjøpt på Bryggselv. (EJ Beverage Ultra Barrier BFXAG 3-7 3/16 ID x 7/16 OD 123-1DS14)

Why the hell, kommer det bare skum??


Sent from my iPad using Tapatalk
 
For kort slange vil jeg tro, jeg har slanger på 3 meter. Jeg har perlick uten flow control, så kan hende den ikke er korrekt innstilt? Prøv med lengre slange er det jeg ville ha gjort hvis jeg hadde hatt samme problemet.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
For kort slange vil jeg tro, jeg har slanger på 3 meter. Jeg har perlick uten flow control, så kan hende den ikke er korrekt innstilt? Prøv med lengre slange er det jeg ville ha gjort hvis jeg hadde hatt samme problemet.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Det var han fyren på Bryggselv som sa jeg burde ha mellom én og halvannen meter lang slange... Da tok jeg halvannen meter.. Skulle tro han hadde litt peiling? Døvt å måtte bestille nye slanger.. En ting er å komme seg opp dit.. En annen ting at de tar 65 kr pr meter for plastslangen..

Kan det skyldes andre ting??


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, ser ikke bort i fra at det kan skyldes andre ting. Feil på manometre, feil innstilling på kran, feil temperatur som vil føre til overkarbonering

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Ja, ser ikke bort i fra at det kan skyldes andre ting. Feil på manometre, feil innstilling på kran, feil temperatur som vil føre til overkarbonering

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Tappet fra samme fat med samme temp med picknic-krana rett før jeg monterte ny kran.. Og det funker veldig bra


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er det egentlig bare kran og slange igjen så vidt jeg kan se. Har ikke noen kjennskap til flow control, så kan ikke hjelpe deg der. Men jeg har prøvd for kort slange, det førte til 80% skum i glasset. Husker ikke lengden, men det var under 2 meter iallefall.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Det er kanskje sånn at man bare burde teste det... Er det rom for å klage på Bryggselv? Burde de vite bedre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Som sagt, jeg kjenner ikke til flow control, så der må noen med mer kunnskap komme med innspill. Men generelt er det enklere å forkorte en slange enn å skjøte på den, så jeg ville heller ha solgt en for lang slange enn en som viser seg å være for kort(uten at jeg vet at det er tilfellet her)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Jeg regner med at du har prøvd å tappe mer enn kun en gang, flere glass? Jeg opplever at den første tappingen gir relativt mye skum, før kranene blir nedkjølt. Jeg har to slike kraner i et tappetårn og det skummer endel på første tapping, om jeg glemmer å justere flowen, men dette går over når kranen er kald. Jeg har ikke spesielt lange tappelinjer ca 1-1,5 m , 4 mm og kan tappe øl med mye kullsyre uten større problem.
Jeg har et lite problem med en kran, som skummer mer enn den andre, og byttet til lang tappeslange, 2,5 m, 3/16", men det løste ikke skumproblemet, gav bare et lavere tappetrykk. Det virker som om den suger luft, siden det kommer en surklelyd, med påfølgende skumming. Jeg vet ikke hva dette skyldes, for om den suger luft, ville det ha vært en lekkasje i koblinger, noe som ikke er tilfellet. Lurer på om det kan skyldes turbulens i systemet, uten at jeg skjønner hva grunnen kan være. Demontering viser ingen synlige skader i pakninger eller overflater.
 
Har i grunn motsatt erfaring, hvor picnic skaper skum mens 650SS er en drøm i forhold. Har ca 1.5 meter tynne ølslager. Om du kobler på picnic igjen, er det bra da?
 
Har i grunn motsatt erfaring, hvor picnic skaper skum mens 650SS er en drøm i forhold. Har ca 1.5 meter tynne ølslager. Om du kobler på picnic igjen, er det bra da?

Joda, med picnic så funker det som det skal..

Den nye slangen er ca like lang som slangen på picnic-krana, men har større diameter. Blir konklusjonen da at jeg må ha lengre slange?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag bruker 1.5-ish meter slange som kom med picnic krana jag kjøpte fra morebeer (3/16" ID) og det funker knall med 650ss og ca 1 bar. Første par-tre cl skummer bra sen er det knall.
 
Joda, med picnic så funker det som det skal..

Den nye slangen er ca like lang som slangen på picnic-krana, men har større diameter. Blir konklusjonen da at jeg må ha lengre slange?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruker du samme lengde på slanger med forskjellige dimensjoner, vil det gjøre markant utslag. Det jeg har gjort for å unngå å få for lang slange er å montere en overgang på en "tykk" slangestubbe i hver ende til en veldig tynn i mellom, da er det lett å prøve seg frem med å klippe av den tynne litt om gangen. Spesielt hvis du bruker John Guest koblinger.
 
Bruker du samme lengde på slanger med forskjellige dimensjoner, vil det gjøre markant utslag. Det jeg har gjort for å unngå å få for lang slange er å montere en overgang på en "tykk" slangestubbe i hver ende til en veldig tynn i mellom, da er det lett å prøve seg frem med å klippe av den tynne litt om gangen. Spesielt hvis du bruker John Guest koblinger.

Hvordan får du det tett i overgangen mellom tykk og tynn slange?

Hva er John Guest-koblinger?

Disse?

ImageUploadedByTapatalk1442227223.395856.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det som var fint med disse ballock koblingene og stussen på innsiden av gjennomføringen var at det var bare å presse på ølslangen. Passet veldig fint på begge.. Om løsning kan være lengre slange, så høre det veldig enkelt ut, selv om det blir flytende rundt inni kjøleskapet.. Jeg får da bare kveile de opp.

Men 100-dollars spørsmålet blir da... Hvor lange slanger trenger jeg? De jeg har nå er som sagt 1,5 meter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan får du det tett i overgangen mellom tykk og tynn slange?

Hva er John Guest-koblinger?

Disse?

Vis vedlegget 20518




Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette er John Guest koblinger... De finnes i diverse størrelser og overganger fra stor til liten slange, og splittere. Både med og uten gjenger.
Det er bare å dytte slangen med riktig dimensjon inn i koblingen... Potta tett. Kan også brukes på gass siden.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    7,4 KB · Sett: 66
Det som var fint med disse ballock koblingene og stussen på innsiden av gjennomføringen var at det var bare å presse på ølslangen. Passet veldig fint på begge.. Om løsning kan være lengre slange, så høre det veldig enkelt ut, selv om det blir flytende rundt inni kjøleskapet.. Jeg får da bare kveile de opp.

Men 100-dollars spørsmålet blir da... Hvor lange slanger trenger jeg? De jeg har nå er som sagt 1,5 meter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har samme dimensjon på slangene som du og jeg bruker 2,8 m. Skulle egentlig hat 3 m. men regnet feil ved konvertering fra fot til meter. Uanset funker det som en drøm både på vanlige Perlick 525ss og 650ss.
 
Det enkleste først. Hadde samma problem som trådstarter. Senket serveringstrykk ish 0,6- 0,7 og alle skumproblemer var borte. Slangelengde 1,5 meter skummdempende slange
 
Det enkleste først. Hadde samma problem som trådstarter. Senket serveringstrykk ish 0,6- 0,7 og alle skumproblemer var borte. Slangelengde 1,5 meter skummdempende slange
Har du samme serveringstrykk som karboneringstrykk eller må du forandre trykket fra karbonering til servering?
 
Tilbake
Topp